Βρειτε μας στα Social Media
Διαφήμιση vikos

ΚΡΉΤΗ

ΒΟΑΚ: Μέσα στον Ιανουάριο ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές

Δημοσιεύτηκε

στις

ΒΟΑΚ
Διαφήμιση
Διαφήμιση

Το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών της σύμβασης παραχώρησης Χανιά –Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, σχεδιάζει να «τρέξει» εντός του μήνα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο να κλείσει την μεγάλη εκκρεμότητα του ΒΟΑΚ, που παρακολουθεί από πολύ κοντά και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.

Όλα θα εξαρτηθούν από την στάση των υποψήφιων μνηστήρων και από το αν θα γίνουν προσφυγές στο στάδιο της τεχνικής αξιολόγησης.

Σήμερα, εκτός απροόπτου αναμένεται να υπογραφεί από την αρμόδια Επιτροπή το πρακτικό της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών, το οποίο στη συνέχεια θα εγκριθεί και από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα.

Εφόσον δεν υποβληθούν ενστάσεις τότε προβλέπεται να ανοίξουν αμέσως μετά, οι οικονομικές προσφορές.

Οι προσφορές για την τελευταία μεγάλη σύμβαση παραχώρησης της χώρας από τους τρεις υποψήφιους μνηστήρες (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος- Άκτωρ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ –Meridiam) υποβλήθηκαν τον περασμένο Μάιο, παραμονές των εθνικών εκλογών.

Όμως ο διαγωνισμός έχει κολλήσει στα γρανάζια των κατασκευαστικών εταιρειών που διαγκωνίζονται για το μεγάλο τεχνικό αντικείμενο του έργου και την επιδοτούμενη σύμβαση παραχώρησης (σ.σ θα εφαρμοστούν σκιώδη διόδια, με τα οποία θα επιδοτείται από το κράτος η κάθε διέλευση) και δίνουν μάχη στο παρασκήνιο ποιος θα επικρατήσει.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι διαφορές δεν έχουν γεφυρωθεί παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης, το έργο να προχωρήσει με ανακωχή των εργολάβων, σε ένα κλίμα σύμπνοιας. Επομένως τον νικητή θα τον κρίνει η οικονομική προσφορά καθώς δεν διαφαίνεται πρόθεση των εργολάβων να μοιραστούν (τουλάχιστον επί του παρόντος) το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου. Υπενθυμίζεται ότι με απόφαση του υπουργείου Υποδομών ζητήθηκε η παράταση στην ισχύ των προσφορών των τριών υποψηφίων κατά δύο μήνες, μέχρι και τις 7 Μαρτίου του 2024.

Για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ υπάρχουν ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα καθώς το οδικό έργο θα χρηματοδοτηθεί με κονδύλια 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης, έχοντας μια σειρά από ορόσημα προκειμένου να μην χαθούν οι πόροι. Στον εργοληπτικό κλάδο δεν είναι λίγοι όσοι πιστεύουν ότι ο χρόνος που απομένει δεν επαρκεί για να καλύψει το κενό που δημιουργούν οι μεγάλες καθυστερήσεις.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2026 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% της αξίας του έργου. Εξακόσια εκατομμύρια είναι τα χρήματα που θα βάλλει το δημόσιο και 700 εκατ. τα κονδύλια που θα καταβάλλει ο παραχωρησιούχος από δάνεια και ιδιωτική χρηματοδότηση. Με τους ρυθμούς που ακολουθούν τα έργα και χωρίς άλλα απρόοπτα, κατασκευαστικές εργασίες προβλέπονται από το 2025 και μετά.

Επιπλέον το μεγάλο έργο επιβαρύνεται και με δύο προσφυγές στο ΣτΕ που έχουν καταθέσει από το καλοκαίρι οι δήμοι Μαλεβιζίου και Ηρακλείου, οι οποίοι έχουν ταχθεί κατά των περιβαλλοντικών όρων και ζητούν να υιοθετηθεί μερική υπογειοποίηση του νέου ΒΟΑΚ, κατεύθυνση, η οποία πέρα από τις καθυστερήσεις που θα επιφέρει στο έργο, έχει εκτιμηθεί από τους ΟΤΑ ότι θα προσθέσει περί τα 100 έως 120 εκ. στο κόστος.

Τον ΒΟΑΚ πλαισιώνουν άλλα δύο έργα που κατασκευάζονται με ΣΔΙΤ και με δημόσιους πόρους, για τα οποία υπάρχουν ανάδοχοι αλλά δεν έχει συντελεστεί ακόμη ουσιαστική πρόοδος στις κατασκευαστικές εργασίες. Το δημόσιο τμήμα του ΒΟΑΚ εκτελείται από την  ΆΚΤΩΡ και αφορά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 186 εκατ. ευρώ με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Το ΣΔΙΤ είναι το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει αναλάβει η κοινοπραξία  ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat με χρηματοδότηση 90 εκατ. ευρώ από το RRF.

Μαμουλάκης: Εξελίσσεται σε ιλαροτραγωδία ο ΒΟΑΚ

​Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) εξελίσσεται σε ιλαροτραγωδία με υπογραφή της κυβέρνησης ΝΔ, σημειώνει σε δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης.

Σύμφωνα με τον Χάρη Μαμουλάκη «κανένα έργο δεν προχωράει, κανένα εργοτάξιο δεν λειτουργεί, κενό γράμμα αποδεικνύονται οι υποσχέσεις του Κ. Μητσοτάκη».

Ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επισημαίνει ότι «πέντε σχεδόν χρόνια ΝΔ και μετά από τις ειρωνείες για όσα είχαν γίνει επί ΣΥΡΙΖΑ, το μόνο που έχουν πετύχει τα κυβερνητικά στελέχη είναι να εκτοξεύσουν το κόστος και να προσθέσουν διόδια».

Ακολούθως ο Χάρης Μαμουλάκης ρωτά την κυβέρνηση «γιατί δεν προχωράει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο; Γιατί εκτοξεύτηκε ο προϋπολογισμός στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος με αποτέλεσμα να έχουμε κόστος 10.000.000 ευρώ ανά 1 χιλιόμετρο;» και «γιατί έγινε δεκτή έκπτωση με μονοψήφιο ποσοστό στο συγκεκριμένο τμήμα;».

«Συνεχίζουμε να πιέζουμε»

Σύμφωνα με τον ίδιο «γιατί οι «άριστοι» της κυβέρνησης «ξέχασαν» όλα αυτά τα χρόνια να ολοκληρώσουν τις απαλλοτριώσεις και περίπου ενάμιση χρόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης, πληρώνει το Ελληνικό Δημόσιο για τα σταθμευμένα μηχανήματα χωρίς να έχουμε εργασίες; Κάποιος πρέπει να απαντήσει, κάποιοι πρέπει να απολογηθούν».

Καταληκτικά ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της αξιωματικής αντιπολίτευσης υπογραμμίζει ότι «συνεχίζουμε να πιέζουμε, γι’ αυτό και φέρνουμε τις αμέσως επόμενες μέρες δυο νέες παρεμβάσεις στη Βουλή. Με στόχο να ανοίξουν επιτέλους οι προσφορές του Χανιά – Ηράκλειο, να ξεκινήσει το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και να μην χαθεί η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».

Η ερώτηση για το ζήτημα στη Βουλή

Υπενθυμίζεται ότι στις 13 Δεκεμβρίου 2023 κατατέθηκε ερώτηση από τον Χάρη Μαμουλάκη προς τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, με την οποία επισημαίνεται «ο κίνδυνος να χαθεί η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».

Συγκεκριμένα, ο Χάρης Μαμουλάκης, με τη συνυπογραφή 16 ακόμη Βουλευτών, τόνιζε ότι μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2023 θα έπρεπε να έχει κοινοποιηθεί η ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης για το υποέργο Χανιά – Ηράκλειο, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας.

Επίσης, ότι μέχρι 31/12/2025 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μια σειρά εργασιών που αντιστοιχούν στο 15% του έργου.

Πηγή: neakriti

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Ακολουθήστε το Daynight.gr σε Google News, Facebook και Instagram.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Daynight.gr
Διαφήμιση
Διαφήμιση TAMEIO EGGYODOSIAS
Διαφήμιση ammos
Διαφήμιση CRETANPHYSIS
Διαφήμιση TAMEIO EGGYODOSIAS
Διαφήμιση ammos
Διαφήμιση CRETANPHYSIS
Διαφήμιση vision

ΔΗΜΟΦΙΛΗ