Βρειτε μας στα Social Media

Ρέθυμνο

Ακρίβεια και έλλειψη προσωπικού στο Ρέθυμνο μαστίζουν την εστίαση

Δημοσιεύτηκε

στις

Διαφήμιση xalkiadakis
Διαφήμιση xalkiadakis

Οι ανατιμήσεις – φωτιά σε βασικά προϊόντα και η έλλειψη εργατικών χεριών αποτελούν τα μεγαλύτερα «αγκάθια», τα οποία καλούνται να αποτινάξουν από πάνω τους οι επιχειρηματίες της εστίασης και στο Ρέθυμνο. Η τουριστική κίνηση ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς, παρουσίασε μία αναμενόμενη «κοιλιά» από το Πάσχα έως και σήμερα και προβλέπεται να ξαναπάρει τα πάνω της, προσεγγίζοντας επίπεδα …2019 από την επόμενη εβδομάδα και μετά.

Ωστόσο, όσα χρήματα μπαίνουν στα ταμεία των επιχειρηματιών, εξατμίζονται σχεδόν αμέσως λόγω της ακρίβειας – χώρια το δυσβάσταχτο ενεργειακό κόστος!

Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι οι κατάλογοι σε αρκετά μαγαζιά του Ρεθύμνου αναπροσαρμόζονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, μπορεί και κάθε εβδομάδα! Δυσάρεστη εξέλιξη – έκπληξη και για τους πελάτες (γηγενείς και ξένους) και για τους καταστηματάρχες, που βιώνουν από πρώτο χέρι την …κρυάδα των «τσιμπημένων» προς τα πάνω τιμών, όταν πηγαίνουν να ανεφοδιαστούν με πρώτες ύλες. Το πού θα πάει αυτή η κατάσταση κανείς δεν το γνωρίζει…

Αναπόφευκτες οι ανατιμήσεις στους καταλόγους

Η σεζόν όσον αφορά τον αριθμό των επισκεπτών ξεκίνησε με όρους προ covid, είπε στα «Ρ.Ν.» ο αντιπρόεδρος του συλλόγου καταστηματαρχών Εστίασης Ρεθύμνου Χάρης Αυγουστάκης.

Η εκκίνηση (από πλευράς επισκεψιμότητας) ήταν καλή. «Είχαμε πάρα πολύ καιρό να δούμε τουρίστες στο Ρέθυμνο στα μέσα του Απρίλη. Εφέτος, έγινε. Φυσικά υπήρξε μία κοιλιά μετά το Πάσχα (Καθολικό και Ορθόδοξο), το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου. Ευελπιστούμε ότι θα φτιάξουν τα πράγματα. Μαθαίνουμε από τις κρατήσεις, ότι από τα τέλη της επόμενης εβδομάδας και μετά θα υπάρχει μία αύξηση» ανέφερε ο κ. Αυγουστάκης.

Η κάμψη (στην έλευση τουριστών) θα ξεπεραστεί. Ο μεγάλος βραχνάς είναι άλλος: η ακρίβεια. «Είναι ένα τεράστιο πρόβλημα το οποίο δεν μπορούσαμε να υπολογίσουμε το μέγεθός του. Ναι μεν ξεκίνησε από πέρσι τον Οκτώβρη – Νοέμβρη, ήταν μπροστά μας, το βλέπαμε, αλλά ήταν σε πολύ μικρότερη κλίμακα και δεν γνωρίζαμε και τη διάρκειά του. Αυτή τη στιγμή, οι τιμές στους καταλόγους μπορεί ν’ αλλάξουν ανά εβδομάδα: ποτέ προς τα κάτω, πάντα προς τα πάνω!» σημείωσε ο αντιπρόεδρος του συλλόγου καταστηματαρχών Εστίασης Ρεθύμνου.

Όπως μας είπε, σε «Πάρα πολλά βασικά προϊόντα (κρέας, τυρί, λάδι, πραλίνες, σοκολάτες, ζυμαρικά), η αύξησή τους είναι πάνω από 30-40%. Την ενέργεια δεν τη βάζουμε. Είναι κάτι που το ξέρουμε όλοι. Ούτε η έλλειψη προσωπικού ενδεχομένως είναι τόσο μεγάλο πρόβλημα, όσο οι αυξημένες τιμές στις πρώτες ύλες».

Ο κ. Αυγουστάκης προανήγγειλε αυξήσεις «τουλάχιστον στο 20% για να μειώσουμε τη ζημιά». Και εξήγησε: «Εφέτος, δυστυχώς θα είναι μία ακόμη χρονιά, η οποία θα κυμανθεί σε χαμηλά επίπεδα η κερδοφορία, ενώ θα υπάρχει κόσμος και θα έχουμε πελάτες! Αλλά δεν μπορούμε να ακριβύνουμε πολύ τα προϊόντα μας. Ειδικά, όσοι δουλεύουν με Έλληνες. Αναγκαστικά θα ανεβάσουμε τις τιμές τόσο ώστε να καλύψουμε ένα μέρος της ζημιάς και να μπορούμε να έχουμε πελάτες στα μαγαζιά μας».

Ο ίδιος περιμένει ότι κι εφέτος «Τη διαφορά θα την κάνει το δεύτερο μισό της σεζόν, από τον Ιούλιο και μετά, όπως γίνεται σε κάθε φυσιολογική σεζόν. Τότε αναμένουμε τη μεγαλύτερη κίνηση και επισκεψιμότητα στα μαγαζιά μας».

Στενά περιθώρια για τις επιλογές σε προσωπικό και… εδέσματα!

Παρόμοια είναι και η εικόνα που έχει ο Όθωνας Χριστουλάκης, ιδιοκτήτης εστιατορίου στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου, την οποία και μας περιέγραψε με γλαφυρότητα: «Μετά το Πάσχα διανύουμε μία κοιλιά η οποία είθισται να γίνεται τον Μάιο, αλλά τελικά τα πράγματα έχουν μία δυναμική. Ξεκάθαρα φαίνεται ότι η σεζόν έχει μία δυναμική πορεία, θα πάει καλά. Η αγωνία μας είναι η ίδια: Τι μέλλει γενέσθαι με τις πρώτες ύλες, τι μέλλει γενέσθαι με την αγορά εργασίας. Κάθε μέρα που πηγαίνουμε στην αγορά συναντάμε σε ανοδική πορεία τις τιμές των πρώτων υλών και αυτό δημιουργεί μία δυσάρεστη εξέλιξη σε ό,τι αφορά τη δουλειά μας, διότι θα πρέπει να αλλάζουμε τις τιμές. Δεν μπορούμε, δεν έχουμε τη δυνατότητα πια να απορροφούμε τις ανατιμήσεις, Δεν μπορούμε να λέμε ότι, δεν πειράζει που ακρίβυνε το μοσχάρι, θα απορροφήσω την τιμή. Και είναι πάρα πολύ δύσκολο για εμάς να είμαστε σβηστήρα και ένα μολύβι και να βάζουμε νέες τιμές Προσπαθούμε πάντως να κρατήσουμε όσο πιο χαμηλά γίνεται τις τιμές, παρά τη δυσκολία την οποία συναντούμε».

Ο κ. Χριστουλάκης έθεσε κι άλλο ένα πολύ σοβαρό ζήτημα για τον κλάδο του: Την έλλειψη εργατικών χεριών και την αποστροφή πολλών νέων να σηκώσουν δίσκο ή να μπουν στις κουζίνες.

«Υπάρχει δυσκολία, δεν βρίσκεις προσωπικό. Δεν υπάρχει επιθυμία από τους νέους. Ελπίδα μας είναι να τελειώσουν οι εξετάσεις μήπως και βρούμε κάποια από τα παιδιά τα οποία προετοιμάζονται για πανεπιστήμιο, για τη θέση του σέρβις. Ζητήματα όμως υπάρχουν και στις άλλες θέσεις. Οι κουζίνες αναστενάζουν. Γι’ αυτό τον λόγο και τα περισσότερα εστιατόρια τώρα έχουν μειώσει τις λίστες των εδεσμάτων που προσφέρουν. Δεν υπάρχουν οι λίστες και η ποικιλία που υπήρχε κάποτε και συναντούσε στους καταλόγους. Τώρα τα πράγματα ολοένα και στενεύουν» επισήμανε ο κ. Χριστουλάκης και πάνω σε αυτό το τελευταίο συμπλήρωσε: «Ένας τουρίστας έρχεται εδώ για να ζητήσει πολλά και διάφορα πράγματα. Μπορεί να είναι μία οικογένεια 5-6 άτομα, ο ένας να θέλει πίτσα, ο άλλος να θέλει καρμπονάρα ή μουσακά, στιφάδο. Αν πεις σε έναν όχι, είναι σαν να τους χαλάς την ομάδα, τη διάθεση. Αλλά τι να κάνουμε κι εμείς, αντιμετωπίζουμε δυσκολίες. Τα πολλά διαφορετικά πράγματα, θέλουν και πολλά διαφορετικά χέρια στις κουζίνες. Διαχειριζόμαστε τα πράγματα διαφορετικά, με στενότητα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «Υπάρχει ανάγκη κάλυψης των θέσεων εργασίας της τάξεως του 30%». Θα αποδώσει το εν λόγω φαινόμενο «κυρίαρχα στην πανδημία, απ’ όπου δεν μπόρεσαν πολλές οικογένειες – ιδιαίτερα οικονομικών μεταναστών που είχαμε εδώ – να συνεχίσουν να βιοπορίζονται στην πατρίδα μας και έτσι πήγαν σε άλλες χώρες, με καλύτερο βιοτικό επίπεδο. Κι εκεί μπόρεσαν να βρουν καλύτερη απασχόληση. Κι έτσι ζουν καλύτερα εκεί απ’ ότι σε εμάς».

Το δυνατό μας… χαρτί

Ο κ. Χριστουλάκης πρόσθεσε επίσης: «Στον τομέα του τουρισμού δεν παράγονται εξειδικευμένα χέρια. Ακόμα και λάντζα να κάνεις, πρέπει να ξέρεις πέντε πράγματα. Θέλει ένα διάστημα να τον μάθεις τον άλλον. Αυτό μόνο εμπόδια και προβλήματα γεννά σε εμάς. Το ίδιο συμβαίνει και με το σέρβις».

Παρατήρησε ακόμη ότι «οι περισσότεροι νέοι δείχνουν αποστροφή. Δεν υπάρχει αυτό που υπήρχε κάποτε και συγκεκριμένα την προηγούμενη δεκαετία ή πέντε χρόνια πριν, που έβαζες μια αγγελία και έρχονταν πέντε και διάλεγες έναν. Τώρα βάζεις μία αγγελία και δεν χτυπά το τηλέφωνο καμία φορά!».

Ευτυχώς, θα αναφωνήσει, που «υπάρχουν επαγγελματίες στον κορμό λειτουργίας των μαγαζιών μας. Στέκονται και συνεχίζουν. Οι βοηθητικές θέσεις όμως πάσχουν», θα υποστηρίξει.

Παρ’ όλα αυτά βλέπει αισιόδοξα το μέλλον. Εκτιμά ότι «κάποια στιγμή θα βελτιωθούν τα πράγματα κι από πλευράς τιμών. Θα μπει ένα φρένο». Κι εντοπίζει κι άλλα χαρακτηριστικά που διαμορφώνονται εφέτος που όπως λέει τον ενθουσιάζουν: «Επιδοκιμάζεται κι επιβραβεύεται η πρώτη ύλη, γενικά η τοπική μας γαστρονομία. Έχει μία σημαντική ανοδική πορεία. Κι όπως πάνε τα πράγματα, η γαστρονομία θα ανταγωνίζεται την πρώτη αιτία επίσκεψης, τον ήλιο και τη θάλασσα. Και θα γίνει η πρώτη αιτία επισκεψιμότητας!».

πηγή: rethnea.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση ypen
Διαφήμιση louvro
Διαφήμιση vision
Ακολουθήστε το Daynight.gr σε Google News, Facebook και Instagram.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Daynight.gr
Διαφήμιση ypen
Διαφήμιση cretan
Διαφήμιση ypen
Διαφήμιση louvro
Διαφήμιση vision
Διαφήμιση CRETANPHYSIS
Διαφήμιση
Διαφήμιση gialos
Διαφήμιση

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Copy link
Powered by Social Snap