PLUS +
Πτήση EgyptAir 804: Ο πιλότος άναψε τσιγάρο – Έτσι προκλήθηκε η τραγωδία πάνω από την Κρήτη
Η πτήση που χάθηκε πάνω από τη Μεσόγειο
Στις 19 Μαΐου 2016, η πτήση MS804 της EgyptAir, που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι – Κάιρο, εξαφανίστηκε από τα ραντάρ καθώς πετούσε πάνω από την περιοχή νοτιοανατολικά της Κρήτης. Στο αεροσκάφος επέβαιναν συνολικά 66 άτομα.
Οι αρχές άρχισαν άμεσα την αναζήτηση, ωστόσο χρειάστηκε σχεδόν ένας μήνας για να εντοπιστούν τα κύρια συντρίμμια του αεροπλάνου κάτω από τη θάλασσα, τον Ιούνιο του ίδιου έτους. Είχαν προηγηθεί ημέρες κατά τις οποίες προσωπικά αντικείμενα των επιβατών και θραύσματα του αεροσκάφους ξεβράζονταν σταδιακά.
Πρώτες ερμηνείες και συγκρούσεις ερευνητών
Αρχικά, οι Αιγυπτιακές αρχές άφησαν να εννοηθεί ότι μπορεί να υπήρξε τρομοκρατική ενέργεια. Μάλιστα, υποστήριξαν ότι εντοπίστηκαν εκρηκτικές ύλες στα συντρίμμια. Ωστόσο, η γαλλική πλευρά, που συμμετείχε στις έρευνες, αμφισβήτησε ανοιχτά αυτό το σενάριο.
Σύμφωνα με τα ευρήματα των Γάλλων ερευνητών, δεν υπήρχαν ενδείξεις έκρηξης. Αντιθέτως, τα στοιχεία έδειχναν ότι ξέσπασε φωτιά στο πιλοτήριο και πιθανότατα στα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους, πριν διαλυθεί εν πτήσει.
Το μαύρο κουτί της πτήσης έδωσε κρίσιμες πληροφορίες. Περίπου 40 λεπτά πριν την προγραμματισμένη προσγείωση, τα αυτόματα συστήματα κατέγραψαν καπνό σε διάφορα σημεία, ξεκινώντας από το πιλοτήριο και στη συνέχεια στον εξοπλισμό κάτω από αυτό. Το αεροσκάφος άρχισε να χάνει ύψος, εκτέλεσε στροφή 90 μοιρών και τελικά διαλύθηκε στον αέρα, προτού πέσει στη θάλασσα.
Το πόρισμα έξι χρόνια μετά: Ένα τσιγάρο και μια μάσκα οξυγόνου
Χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν έξι χρόνια για να δοθεί η πλήρης εικόνα για το τι πραγματικά συνέβη. Το 2022, δημοσιεύτηκε η τελική έκθεση 134 σελίδων που κατέληγε στο συμπέρασμα ότι αιτία της τραγωδίας ήταν το κάπνισμα μέσα στο πιλοτήριο.
Όπως αναφέρει η έρευνα, ένας από τους δύο πιλότους (κυβερνήτης ή συγκυβερνήτης) άναψε τσιγάρο, σε συνδυασμό με μια διαρροή οξυγόνου από μάσκα ασφαλείας στο πιλοτήριο. Αυτή η διαρροή, σύμφωνα με το πόρισμα, οδήγησε σε ανάφλεξη. Υπενθυμίζεται πως εκείνη την περίοδο δεν υπήρχε επίσημη απαγόρευση καπνίσματος για τους πιλότους της EgyptAir.
Η συγκεκριμένη μάσκα είχε αντικατασταθεί λίγες ημέρες πριν το συμβάν και είχε ρυθμιστεί σε “λειτουργία ανάγκης”, κάτι που σήμαινε ότι το οξυγόνο έρεε συνεχώς. Το ηχητικό αρχείο από το πιλοτήριο κατέγραψε και τον χαρακτηριστικό ήχο της διαρροής του αερίου.
Αντιδράσεις από την ένωση πιλότων
Μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης, η ένωση Αιγύπτιων πιλότων αντέδρασε έντονα, εκφράζοντας την πρόθεσή της να κινηθεί νομικά. Σε ανακοίνωσή της ανέφερε πως «η φήμη των Αιγύπτιων πιλότων είναι κόκκινη γραμμή» και ότι δεν θα επιτρέψουν, όπως υποστηρίζουν, ανακριβείς ή προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.
Κάπνισμα στο πιλοτήριο – μια πρακτική του παρελθόντος
Το κάπνισμα στο πιλοτήριο θεωρείται σήμερα αυστηρά απαγορευμένο σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες. Όμως, αυτό δεν ίσχυε μέχρι σχετικά πρόσφατα σε ορισμένες χώρες. Η Κίνα, για παράδειγμα, ήταν η τελευταία που κατήργησε επίσημα το κάπνισμα στο πιλοτήριο – το έκανε μόλις το 2019.

-
ΚΡΉΤΗ2 ημέρες πριν
Θρήνος στη Μύρθιο: Εντοπίστηκε νεκρός με τραύμα από μαχαίρι
-
Ρέθυμνο1 ημέρα πριν
Ένωση Γιατρών ΕΣΥ Ρεθύμνου: Σφοδρή καταγγελία για την αντιμετώπιση των προσφύγων στην Κρήτη
-
Ρέθυμνο13 ώρες πριν
Ρέθυμνο: Μητέρα άρπαξε την κόρη της από τον πρώην σύζυγό της – Την εντόπισε η αστυνομία
-
ΗΡΑΚΛΕΙΟ2 ημέρες πριν
Τραγωδία στην Κρήτη: 30χρονος κατέρρευσε ενώ κολυμπούσε