Βρειτε μας στα Social Media

ΚΡΉΤΗ

Νίκος Σαριδάκης: Ο Κρητικός που «έστησε» την πετυχημένη έκθεση για τα 100 Χρόνια Ελληνικής Μόδας! | ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Δημοσιεύτηκε

στις

Σαριδάκης
Διαφήμιση
Διαφήμιση

Γεννημένος και μεγαλωμένος στα Χανιά, ο Νίκος Σαριδάκης είναι μία από τις προσωπικότητες στον χώρο του θεάτρου που ξεκίνησε με σιγανά αλλά σταθερά βήματα, αψηφώντας δυσκολίες και προχωρώντας προς τον δρόμο του ονείρου του.

Το Daynight βρέθηκε στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού και στην έκθεση την οποία επιμελήθηκε με τίτλο «Ελληνική Μόδα, 100 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας», σε συνεργασία με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα «Β. Παπαντωνίου»  και μίλησε μαζί του σχετικά με την μέχρι τώρα πορεία του, τους στόχους, την ελληνική Μόδα και το επάγγελμα του Ενδυματολόγου.

Συνέντευξη στην Μαριάννα Τζιράκη
Φωτογραφίες: Σοφία Ζαφειροπούλου

«Γεννήθηκα στα Χανιά. Εκεί τελείωσα το Γυμνάσιο.  Τότε ήταν που συνειδητοποίησα την κλίση που είχα για το θέατρο, την σκηνογραφία και το ένδυμα, κάτι που δεν ήταν εύκολο για την εποχή. Στην συνέχεια μπήκα στην σχολή Καλών Τεχνών, όπου σπούδασα Ζωγραφική, με δασκάλους τον Γιάννη Μόραλη, τον Δημήτρη Μυταρά, Ιστορία της Τέχνης με την Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα αλλά και με τον Βασίλη Βασιλειάδη στο εργαστήριο Σκηνογραφίας- Ενδυματολογίας – Διακοσμητικής της ΑΣΚΤ»

 

-Πότε ξεκίνησε η επαφή σας με τον θεατρικό χώρο;

«Η πορεία μου ξεκίνησε στον τόπο καταγωγής μου, τα Χανιά.  Τα πρώτα βήματά μου τα έκανα στο «Χανιώτικο θεατρικό εργαστήρι» της Ελπίδας Μπραουδάκη, το οποίο ήταν ερασιτεχνικό θεωρητικά, στην πράξη όμως το διέκρινε άψογος επαγγελματισμός. Η πρώτη μου παράσταση ήταν «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» του Μπρέχτ. Στην συνέχεια ήρθε στη ζωή μου το σημερινό Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης».

 

Κατά την διάρκεια της συζήτησής μας, ο Νίκος Σαριδάκης μίλησε για την πορεία του στο Εθνικό Θέατρο με το οποίο συνεργάστηκε για 12 ολόκληρα χρόνια. Ονόματα ηθοποιών, παραστάσεις, γεγονότα, ιστορικές πληροφορίες. Όλα μαζί, το ένα πίσω από το άλλο. Εμπειρίες και γεγονότα. Μία αστείρευτη πηγή γνώσεων.  Ο δημιουργός των ευφάνταστων σκηνικών πολλών παραστάσεων όπως του Εθνικού, του Κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος, των Περιφερειακών θεάτρων Κρήτης, Ρούμελης, Καλαμάτας, Κέρκυρας, του θεάτρου Τέχνης, του Ανοιχτού Θεάτρου και πολλών άλλων μίλησε για τις εμπειρίες του.

“Η Κρήτη είναι ο τόπος μου, εκεί όπου ξεκίνησα. Αν και έχω φύγει πλέον, δεν ξεχνάω πως μου έδωσε σημαντικά εφόδια. Όσον αφορά στο Κρητικό Θέατρο, για μένα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά θεατρικά είδη που υπάρχουν. Χορτάτσης, Κορνάρος. Αριστουργήματα”.

 

-Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με την Ιωάννα Παπαντωνίου και το Πελοποννησιακό Ίδρυμα;

Αν και γνωριζόμαστε από το 1997, μόλις το 2014 με αφορμή την έκθεση συναντηθήκαμε σε μία έκθεση που είχε επιμεληθεί η ίδια με τίτλο «Νύφες. Παράδοση και Μόδα στην Ελλάδα» στο Μουσείο Μπενάκη. Με το τωρινό εγχείρημα για το οποίο με εμπιστεύτηκε, δούλεψα με πολλή δημιουργικότητα αλλά και δισταγμό. Η δική μου αρμοδιότητα σχετιζόταν με το «ντύσιμο» της έκθεσης, στην κυριολεξία. Δηλαδή το ντύσιμο στις κούκλες. Λόγω του αντικειμένου έπρεπε η ήδη υπάρχουσα γνώση μου να εμπλουτιστεί. Πόσο μάλλον σύμφωνα με το θέμα της ελληνικής Μόδας. Συνδυάστηκαν οι γνώσεις μου και το υλικό του ΠΛΙ, το οποίο διαθέτει ένα τεράστιο πλούτο ενδυμάτων, γύρω στα 23.000 από τα οποία έπρεπε να ξεχωρίσουμε ορισμένα και να τα εντάξουμε στην έκθεση. 137 κομμάτια για την ακρίβεια. Τα ενδύματα αυτά δεν τα συνδέει μόνο η Μόδα, αλλά και η έμπνευση του δημιουργού τους, (ο οποίος δεν είναι απαραίτητα επώνυμος) αλλά και της επιρροής που είχε το ρούχο αυτό από όλες τις περιόδους του ελληνικού πολιτισμού.

-Υπάρχουν εκθέματα τα οποία ξεχωρίζετε;

«Υπάρχουν κάποια ρούχα που ξεχωρίζω σαφώς, όχι όμως λόγω σχεδιαστή αλλά κυρίως λόγω της διαφορετικότητας τους.  Όλα τα εκθέματα που επιλέχθηκαν είναι στην ουσία  έργα Τέχνης, επιμελημένα τα περισσότερα από πανάξιες μοδίστρες οι οποίες  δεν έγιναν διάσημες, όπως οι σχεδιαστές. Αυτό όμως δεν αναιρεί την σπουδαιότητά τους και την σημασία τους στην εξέλιξη της Ελληνικής μόδας. Αυτό είναι το ενδιαφέρον σε αυτή την έκθεση. Στην ουσία πρόκειται για πάντρεμα δύο κόσμων. Η συμβολή μου έγκειται στην δημιουργία ροής και ομοιογένειας της έκθεσης. Λόγω όλων των προηγούμενων και του προσωπικού γούστου της εκάστοτε γυναίκας που τα φόρεσε χρειάζεται να γίνει όλο αυτό κατανοητό στο κοινό».

 

Κατά την διάρκεια της ξενάγησης ο κύριος Σαριδάκης δεν γινόταν να μην σταθεί με μεγάλη χαρά μπροστά από το έκθεμα  που από την πρώτη στιγμή τράβηξε το βλέμμα μου. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο φόρεμα το οποίο ανήκει στην  τέως Βασίλισσα Άννα Μαρία. Το δημιούργησε για εκείνη ο Jean Dessès το 1966. Βρέθηκε άθικτο σχεδόν στα Ανάκτορα στο Τατόι και αποτελεί ένα από τα δάνεια της έκθεσης, το οποίο παραπέμπει σε Καρυάτιδα. Με αφορμή την συγκεκριμένη λέξη, δεν γίνεται να μην αναφερθεί ένα ακόμα κομμάτι της έκθεσης αυτής  το οποίο προκαλεί μεν θαυμασμό αλλά και ένα σφίξιμο στην καρδιά. Το λευκό φόρεμα με το ονειρικό ντραπέ της Σοφίας Κοκοσαλάκη, η οποία ύμνησε την Ελλάδα με τις δημιουργίες της και αποθέωσε τα στοιχεία του Κρητικού  πολιτισμού και του Ελληνικού γενικότερα, μέσα από τις δημιουργίες της και την ματιά της. Το ρούχο αυτό είχε δωρίσει η ίδια στο ΠΛΙ και την κυρία Παπαντωνίου.

 

Όταν τελείωσε η συνέντευξη, ο κύριος Σαριδάκης με προέτρεψε να κάνω μια μικρή περιήγηση μόνη μου στην αίθουσα. Να αφήσω τη μουσική να με συνεπάρει και να επικεντρωθώ στο κάθε έκθεμα ξεχωριστά. Υφές, κλωστές, χρώματα, ακόμα και μικροί χαριτωμένοι λεκέδες  σε κάποια από τα ρούχα, που έμειναν στο βάθος του χρόνου να μαρτυρούν την δικιά τους ιστορία. Δεν πρόκειται για μία ακόμα μουσειακή έκθεση. Δεν πρόκειται για μία έκθεση σχετικά με την Ελληνική Μόδα. Πρόκειται για μία έκθεση που έχει ψυχή, πρόσωπα, συναισθήματα. Αν το επισκεφτείτε, μην ψάξετε να βρείτε τις ραφές, μην κοιτάξετε καν τις λεπτομέρειες. Τουλάχιστον στην αρχή. Κρατήστε μια απόσταση και ακούστε τι έχουν να σας διηγηθούν.

ΥΓ: Ζητήστε τον κατάλογο της έκθεσης ο οποίος αποτελεί ένα κομψοτέχνημα και μια μικρή εγκυκλοπαίδεια, στην κυριολεξία!

Για προπώληση εισιτηρίων: http://tickets.hellenic-cosmos.gr

Η έκθεση διαρκεί μέχρι και τις 31/1/2020

Ωράριο έκθεσης:

ΔΕΥΤΕΡΑ                   ΚΛΕΙΣΤΑ

ΤΡΙΤΗ                         09:00 – 13:30

ΤΕΤΑΡΤΗ                   09:00 – 13:30

ΠΕΜΠΤΗ                    09:00 – 13:30

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ              09:00 – 20:00

ΣΑΒΒΑΤΟ                   11:00 – 16:00

ΚΥΡΙΑΚΗ                    10:00 – 18:00  

Είσοδος: 5 ευρώ

Διοργάνωση:

Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα “Β. Παπαντωνίου” σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού”

Επιμέλεια έκθεσης- κείμενα:  Νίκος Σαριδάκης

Σχεδιασμός εκθεσιακού χώρου: Σταμάτης Ζάννος

Συνεργάτες: Μαρία Παπαδοπούλου, Αγγελική Ρουμελιώτη, Νίκη Σκουτέρη

Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης

Περισσότερο φωτογραφικό υλικό από την έκθεση:

 

 

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Ακολουθήστε το Daynight.gr σε Google News, Facebook και Instagram.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κρήτη, την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Daynight.gr
Διαφήμιση
Διαφήμιση TAMEIO EGGYODOSIAS
Διαφήμιση CRETANPHYSIS
Διαφήμιση TAMEIO EGGYODOSIAS
Διαφήμιση CRETANPHYSIS
Διαφήμιση vision

ΔΗΜΟΦΙΛΗ