ΚΡΉΤΗ
Τι συμβαίνει σε Χανιά-Ρέθυμνο και είναι από τους πιο επικίνδυνους νομούς στην Ευρώπη για να οδηγείς;

Τα Χανιά, η Κρήτη, η Ελλάδα συνταράσσονται από ένα ακόμα θανατηφόρο τροχαίο.
Ένας πολύ πλούσιος άνθρωπος των Χανίων – που οδηγούσε Πόρσε – του οποίου το δίπλωμα είχε ανακληθεί λόγω άλλων παραβάσεων του ΚΟΚ, βρέθηκε να οδηγά μεθυσμένος. Οι αστυνομικοί αντί να τον συλλάβουν, του πήραν τα κλειδιά και τα έδωσαν στη συνοδηγό του, η οποία όμως μόλις απομακρύνθηκαν από τον αστυνομικό έλεγχο, τα επέστρεψε στον μεθυσμένο οδηγό. Λίγη ώρα μετά, αυτή η ίδια Πόρσε μετατράπηκε σε φονικό όπλο που πήρε τη ζωή από έναν αθώο 22χρονο.
Η ταξική πτυχή του τραγικού δυστυχήματος έχει ενδιαφέρον ως συζήτηση γιατί αποτυπώνει και μία διαφορετική αντιμετώπιση που τυγχάνουν από την αστυνομία οι ισχυροί σε σχέση με τους υπόλοιπους πολίτες.
Στα Χανιά, πολλοί ήταν αυτοί που συνέκριναν τη συμπεριφορά των αστυνομικών στο περιστατικό που οδήγησε μέσω της βίαιης συμπεριφοράς τους στον θάνατο του Κώστα Μανιουδάκη και στο πώς συμπεριφέρθηκαν οι αστυνομικοί σε έναν πλούσιο άνθρωπο ο οποίος αν και θα έπρεπε να είχε συλληφθεί αφού λόγω της κατάστασής του ήταν επικίνδυνος για τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, του επιτράπηκε να φύγει με τα αποτελέσματα που όλοι γνωρίζουμε.
Είναι μία σημαντική πτυχή που αξίζει να συζητηθεί και έχει ουσία, όμως δεν είναι η μόνη.
Ας αρχίσουμε από μία γενικότερη παραδοχή: Τα τροχαία ατυχήματα είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα.
Ας πούμε, η Κρήτη είναι μία ενιαία περιφέρεια, όμως φαίνεται ότι ο κίνδυνος για θανατηφόρα τροχαία είναι πολύ μεγαλύτερος στην Δυτική Κρήτη σε σχέση με την Ανατολική.
Αυτό αποτυπώνεται και στα στοιχεία.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που έδωσε στη δημοσιότητα πρόσφατα ο ειδικός σε θέματα οδικής ασφάλειας, Γιάννης Λιονάκης, το 2024, ο μεγαλύτερος αριθμός θανατηφόρων τροχαίων καταγράφεται στην Π.Ε. Χανίων με 23 νεκρούς (35,9% επί του συνόλου των θανατηφόρων τροχαίων στην Κρήτη). Τον ίδιο αριθμό νεκρών έχει και το Ηράκλειο ενώ ακολουθεί η Π.Ε. Ρεθύμνου όπου καταγράφηκαν 13 θάνατοι (20,3%) και η Π.Ε. Λασιθίου με 5 θάνατους (7,8%).
Με βάση τον πληθυσμό, το μεγαλύτερο πρόβλημα αποτυπώθηκε στο Ρέθυμνο αφού είχε 156 νεκρούς ανά εκατομμύρια κατοίκους ενώ ακολουθούν τα Χανιά με 148 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους, τη στιγμή όπου το Ηράκλειο είχε 76 νεκρούς και το Λασίθι 66.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στη χώρα μας το 2023 ο μέσος όρος ήταν 68 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκων τη στιγμή που ο μέσος Ευρωπαϊκός όρος ήταν στους 51 νεκρούς. Με βάση αυτά τα στοιχεία, στα Χανιά και στο Ρέθυμνο οι οδηγοί διατρέχουν (κατά μέσο όρο) τρεις φορές υψηλότερο κίνδυνο να πεθάνουν σε τροχαίο από ότι οπουδήποτε αλλού στην Ευρώπη.
Με μια πιο προσεκτική ματιά στα στοιχεία είναι ξεκάθαρο ότι η ανατολική Κρήτη έχει αριθμό νεκρών κοντά στον ή και κάτω από το μέσο όρο που καταγράφεται στην Ελλάδα, οπότε το πραγματικό πρόβλημα είναι στη Δυτική Κρήτη. Να αναφέρω εδώ ότι η πρωτιά των νομών Ρεθύμνου και Χανίων σε θανατηφόρα τροχαία δεν αποτυπώνεται μόνο στα στοιχεία για το 2024 αφού παρόμοια είναι τα δεδομένα και από προηγούμενες χρονιές.
Τι συμβαίνει λοιπόν στα Χανιά και στο Ρέθυμνο και αυξάνεται κατακόρυφα ο κίνδυνος για θανατηφόρα τροχαία;
Είναι το γεγονός ότι η Περιφέρεια Κρήτης έχει την έδρα της στο Ηράκλειο και ως εκ τούτου έχει δοθεί ως τώρα προτεραιότητα σε προστατευτικά και βελτιωτικά έργα στην ανατολική Κρήτη σε σχέση με τη δυτική;
Τον Αύγουστο του 2024, μετά από ένα άλλο θανατηφόρο τροχαίο στον κόμβο του Γαλατά, που στέρησε τη ζωή σε 3 νέους ανθρώπους, η πρωτοβουλία πολιτών που δημιουργήθηκε με κείμενό της ζητούσε να προχωρήσουν έστω και τώρα κάποια έργα προστασίας στον ΒΟΑΚ και στους δρόμους των Χανίων
Τότε, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξη του στο ΕΡΤΝews είχε μιλήσει για «την ανάγκη άμεσης δράσης για την αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος δρόμος, με παρεμβάσεις όπως αυτές που εφαρμόστηκαν στην Πατρών – Πύργου, που περιλαμβάνουν βελτιώσεις στο οδόστρωμα και χρήση προστατευτικών κολονακίων».
Από τις υποσχέσεις που δόθηκαν ελάχιστα έγιναν.
Πέραν της διαπιστωμένης κακής κατάστασης του οδικού δικτύου και της έλλειψης αναγκαίων προστατευτικών έργων, των υποσχέσεων των πολιτικών που δίνονται κάθε φορά που έχουμε τραγωδία που δεν τηρούνται, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες;
Ή Ελλάδα γνωρίζουμε ότι κατέχει τον πιο γερασμένο στόλο οχημάτων στην ΕΕ, τόσο σε επιβατικά αυτοκίνητα όσο και σε επαγγελματικά φορτηγά και λεωφορεία και αυτό αυξάνει τις πιθανότητες ενός σοβαρού ή και θανατηφόρου τροχαίου. Έτσι εξηγείται μερικώς και ο αυξημένος αριθμός νεκρών συνολικά στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης. Όμως αυτό δεν εξηγεί γιατί στα Χανιά και στο Ρέθυμνο έχουμε τόσο μεγαλύτερο αριθμό νεκρών σε σχέση με την υπόλοιπη Κρήτη και την Ελλάδα.
Είναι η συμπεριφορά των οδηγών στα Χανιά και στο Ρέθυμνο τόσο χειρότερη από άλλες περιοχές της Κρήτης; Δεν εφαρμόζεται ο νόμος όπως θα έπρεπε;
Σύμφωνα με αποκάλυψη του δημοσιογράφου Θοδωρή Παναγιωτίδη στα Χανιά έχει επιλεγεί από την Εισαγγελία και την Τροχαία να μην εκτελούνται τα αυτόφωρα για αλκοόλ τα σαββατοκύριακα επειδή μαζεύονται πολλά και αντ’ αυτού να επιλέγεται η λύση της τακτικής μήνυσης. Η Εισαγγελία χθες διέψευσε ότι κάτι τέτοιο ισχύει, όμως το γεγονός είναι ότι η απόφαση για μη εφαρμογή του νόμου που προβλέπει ρητά να θέτεται υπό κράτηση ο οδηγός τόσο για την προστατευτική του φύλαξη όσο και για την ασφάλεια των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου, δεν τηρήθηκε. Και είχε τραγικές συνέπειες αφού αποτέλεσε παράγονται που οδήγησε στον θάνατο τον 22χρονο.
Είναι η κατανάλωση του αλκοόλ η αιτία που οδηγεί στους τόσους νεκρούς; Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα ο νομός Ρεθύμνου είναι πρωταθλητής στην κατανάλωση αλκοόλ ενώ και τα Χανιά ως νομός βρίσκονται πολύ υψηλά στα αποτελέσματα ερευνών, καταγράφοντας επίσης υψηλά ποσοστά παιδιών και εφήβων που καταναλώνουν αλκοόλ για περισσότερο από μία φορά το μήνα.
Το βέβαιο είναι ότι κάτι πάει πολύ στραβά στον τόπο μας. Πρέπει κάτι να αλλάξει.
- Πρέπει, να γίνουν αυτά που δε γίνονται τόσα χρόνια:
- Να γίνουν προστατευτικά έργα στους κακούς δρόμους της δυτικής Κρήτης που παράγουν σοβαρά τροχαία ατυχήματα
- Να βρεθούν τρόποι αποτελεσματικής αντιμετώπισης των κακών οδηγικών συμπεριφορών
- Να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα μη εφαρμογής του νόμου εκ μέρους της αστυνομίας
- Να αντιμετωπιστεί το υπαρκτό πρόβλημα της υπέρμετρης κατανάλωσης αλκοόλ στο νομό
- Να δοθούν πραγματικά κίνητρα για ανανέωση του στόλου αυτοκινήτων
Πόσοι ακόμα πρέπει να πεθάνουν για να αλλάξει κάτι στα Χανιά, στον τόπο από όπου κατάγεται ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης; Πόσες ακόμα κηδείες πρέπει να γίνουν; Πόσες εκδηλώσεις τιμής και μνήμης των νεκρών πρέπει να γίνουν;
Ο Αντώνης Καραντζής, πατέρας του Παναγιώτη, του 22χρονου που έφυγε από τη ζωή στο φρικτό δυστύχημα στη Λεωφόρο Σούδας, είπε όσο πιο ψύχραιμα μπορούσε έξω από την εκκλησία που γινόταν η κηδεία του γιου του:
“Ανησυχώ για τη συμπεριφορά των νέων. Πολλοί οδηγούν χωρίς άδεια ή κράνος, και υπό την επήρεια αλκοόλ. Είναι τραγικό που χάνονται νέες ζωές με αυτόν τον τρόπο… Ελπίζω το δυστύχημα του παιδιού μου να μην είναι μάταιο. Θέλω να πιστεύω ότι θα γίνουν ενέργειες για να αποτραπούν τέτοια τραγικά συμβάντα στο μέλλον. Οι αρχές πρέπει να είναι αυστηρές και να επιβάλλουν τις ποινές που προβλέπει ο νόμος”
Ο Αντώνης Καραντζής όπως και κάθε γονέας που έχει χάσει το παιδί του, δεν έχει ανάγκη τα συλλυπητήριά μας, ούτε το φιλικό κτύπημα στην πλάτη, τις υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα των πολιτικών και τις σπασμωδικές κινήσεις τους. Έχει ανάγκη να γνωρίζει ότι ο θάνατος του παιδιού του δεν ήταν μάταιος.
Ας εισακουστεί η φωνή του από τους αρμόδιους, για να βρουν μια πρώτη μικρή δικαίωση οι νεκροί.
Πηγή: news247

-
ΚΡΉΤΗ2 ημέρες πριν
Νίκος Ξυλούρης: Σαν σήμερα σίγησε η φωνή που ύμνησε την Κρήτη και τον Άνθρωπο | ΒΙΝΤΕΟ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ2 ημέρες πριν
Πέθανε ξαφνικά στις φυλακές Κορυδαλλού ο Βασίλης Δημάκης
-
Ρέθυμνο2 ημέρες πριν
Ρεθυμνιώτικο καρναβάλι: Κανονικά την Κυριακή 9 Φεβρουαρίου η πρεμιέρα
-
ΚΡΉΤΗ1 ημέρα πριν
Κρήτη: «Διαλυμένος ο 25χρονος που έχασε το πόδι του από το τροχαίο»