Βρειτε μας στα Social Media
 

ΚΡΉΤΗ

Τα έθιμα των Χριστουγέννων στην Κρήτη | ΒΙΝΤΕΟ & ΦΩΤΟ

Δημοσιεύτηκε

στις

Χριστούγεννα
Διαφήμιση XALKIADAKIS
Διαφήμιση XALKIADAKIS

Αν θέλουμε να μιλήσουμε, όχι για «τα ήθη και τα έθιμα», αλλά για το ήθος και τα έθιμα των Χριστουγέννων στην Κρήτη – και μάλιστα την παραδοσιακή Κρήτη – πρέπει να έχομε υπ’ όψιν μας πρώτα πρώτα τα εξής:

α) Τα παραδοσιακά ελληνικά Χριστούγεννα είναι όμοια σε όλα τα μέρη της Ελλάδας, καθώς και στις περιοχές που (για ιστορικούς λόγους) ποτέ δεν μπήκαν στο ελληνικό κράτος, όπως ο Πόντος, η Καππαδοκία, η Βόρ. Ήπειρος κ.λ.π.. Παρά τις μικροδιαφορές στα έθιμα από τόπο σε τόπο, η βάση είναι κοινή: εκκλησιασμός, κάλαντα, γλυκά, φαγητά και βασιλόπιτα, αναμονή του άη Βασίλη, καλικάντζαροι, αγιασμός των υδάτων και φώτισμα (για ευλογία και ομαλότητα) με το «Μεγάλο Αγιασμό» των σπιτιών, των περβολιών και γενικά όλων των χώρων γύρω από τους οποίους κινούνταν η ζωή της οικογένειας.

Τα περισσότερα από τα έθιμα αυτά έχουν αρχαιοελληνική ή ρωμαϊκή προέλευση και παρέμειναν στη ζωή του ελληνικού χωριού με νέο, χριστιανικό, ένδυμα, γιατί εξυπηρετούσαν την ανάγκη των ανθρώπων να δώσουν νόημα στον κόσμο και να νιώσουν ασφάλεια για τη ζωή και τη σοδιά τους (θέμα επιβίωσης) αναθέτοντας την προστασία τους στις ανώτερες δυνάμεις που, ουσιαστικά, προσωποποιούσαν συμβολικά τη φύση –θα τα πούμε και παρακάτω αυτά.

β) Τα παραδοσιακά μας Χριστούγεννα είναι, σε μεγάλο βαθμό, μια διαφορετική γιορτή από τα σύγχρονα (ίδια σε όλο τον κόσμο) Χριστούγεννα που έχει πλέον στο νου του ο «εκσυγχρονισμένος» καταναλωτής νεοέλληνας και της πόλης και του χωριού (αφού και οι δύο διαπαιδαγωγούνται και καθοδηγούνται στην καθημερινή τους ζωή από τη διαφήμιση και τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα).

Ας δούμε μερικές βασικές διαφορές:

 

1. Η θρησκευτική γιορτή

Χριστούγεννα

Τα παλαιά Χριστούγεννα (ή μάλλον το Δωδεκάμερο) είχαν σημαντικό θρησκευτικό χαρακτήρα:

Ξεκινώντας από τη «Μικρή Σαρακοστή», το «Σαραντάημερο» (που άρχιζε την επαύριο της εορτής τ’ αγιού Φιλίππου, 14 Νοεμβρίου, που φιλεί η πηλιά το πέλαγος, δηλαδή δύει η πούλια στο Λυβικό Πέλαγος, και είναι γεμάτο εορτές και σκόλες) με την ψαροφαγία εκτός Τετάρτης και Παρασκευής ώς τ’ αγίου Σπυριδόνου (12 Δεκεμβρίου) ή τ’ άη Λευτέρη (15 Δεκεμβρίου), καταλήγαμε στον εκκλησιασμό και τη Θεία Κοινωνία την ημέρα των Χριστουγέννων και σ’ ένα γιορταστικό τραπέζι με ιδιαίτερη σημασία –αφού νηστεύαμε για σαράντα μέρες κι αφού, έτσι κι αλλιώς, το κρέας δεν ήταν και τόσο συνηθισμένο στη διατροφή των παππουδοκεράδω μας (των παππούδων και των γιαγιάδων μας).

Σε χωριά της επαρχίας Αμαρίου μάλιστα (ας μιλήσουμε για Κρήτη) τη νύχτα της παραμονής των Χριστουγέννων βάζανε λίγη κοινή ζύμη σ’ ένα πιάτο και κάποια στιγμή, ενώ βεγγερίζανε (ξενυχτούσαν συζητώντας) περιμένοντας, η ζύμη ανέβαινε και γινόταν προζύμι. Τότε, κατά την πίστη των ανθρώπων, ήταν η ώρα που γεννάται ο Χριστός (ο Χριστός γεννάται κι ανασταίνεται κάθε χρόνο, γιατί για την Εκκλησία ο χρόνος έχει άλλους συμβολισμούς).

(Παρένθεση: στην Κρήτη λέγαμε Χριστόγεννα και όχι Χριστούγεννα.)

 

 

Ο άη Βασίλης

Προχωρώντας στην ημέρα τ’ άη Βασιλειού (πρωτοχρονιά) έχουμε την προσμονή ενός ταπεινού και καλού Έλληνα αγίου με τα μαύρα γένια και το σκούρο φτωχό ράσο, που έρχεται από την Καισάρεια της Καππαδοκίας (Μικρά Ασία) να ευλογήσει τα σπιτικά μας και να πάρει το δικό του κομμάτι από τη βασιλόπιτα (βγάζομε ένα του Χριστού, ένα τση Παναγίας, ένα τ’ άη Βασιλειού, ένα του φτωχού, ένα του σπιθιού, και μετά τα δικά μας –αν πέσει το φλουρί του Χριστού, τση Παναγίας ή τ’ άη Βασιλειού, το δίνομε στην εκκλησία).

Αυτός είναι ο άγιος Βασίλειος, ο φιλάνθρωπος επίσκοπος του 4ου αιώνα μ.Χ., ο άνθρωπος των γραμμάτων ο ταπεινός και θαυματουργός (ένας από τους Τρεις Ιεράρχες), και όχι ο πονηρούλης Santa Claus που εισήχθη από την Αμερική για να διαφημίσει αναψυκτικά και την πραμάτεια των εμπόρων. Καλός είναι κι αυτός (με την άσπρη γενειάδα και το βαθύ γέλιο και την ταλαιπωρία του –λόγω κοιλίτσας– να χωρέσει από τις καμινάδες)αλλά ο δικός μας, ο ρωμιός άγιος, είναι πιο άγιος, πιο βαθύς (σε νόημα), λιγότερο διαφημιστικός αλλά όχι λιγότερο αξιαγάπητος.

Για την ιστορία αναφέρω ότι ο Santa Claus, ο ευρωπαϊκός «Πατέρας των Χριστουγέννων», αντιστοιχεί στον άγιο Νικόλαο και για όλες τις χώρες (εκτός από την Ελλάδα) επισκέπτεται τα σπίτια τα Χριστούγεννα. Εμείς τον δεχόμαστε την πρωτοχρονιά, γιατί είναι η μέρα της εορτής του αγίου Βασιλείου, που είναι ο δικός μας «Πατέρας των Χριστουγέννων». Η μορφή του Santa Claus που ξέρουμε πλέον όλοι διαμορφώθηκε από τον αμερικανό σκιτσογράφο Τόμας Ναστ το 1862, με βάση παλαιότερες ευρωπαϊκές παραδόσεις, ενώ το κόκκινο χρώμα της στολής του το πήρε εξαιτίας του κόκκινου χρώματος γνωστού αμερικάνικου αναψυκτικού που χρησιμοποίησε τη μορφή του σε διαφημίσεις. Αρχικά ήταν ντυμένος στα χρώματα του ουράνιου τόξου.

[Για τον Έλληνα άη Βασίλη βλ. το βιβλίο του Δημήτρη Λουκάτου Χριστουγεννιάτικα και των Γιορτών, σελ. 119-123, ενώ ενδιαφέρουσα αναφορά στο Santa Claus (άγ. Νικόλαο) βλ. στο εξαίρετο παιδικό μυθιστόρημα του Τζόστεν Γκάαρντερ Το Μυστήριο των Χριστουγέννων].

 

 

Τ’ Αγιασμού

Την παραμονή τ’ Αγιασμού (των Φώτων –η λέξη στην Κρήτη προφέρεται με τέσσερις συλλαβές: τ’ Α-γι-α-σμού) πάλι νήστεια (ούτε λάδι), γιατί αύριο θα πιούμε Μεγάλο Αγιασμό, που παρομοιάζεται στη σκέψη του λαού μας (υπερβολικά βέβαια) με τη Θεία Μετάληψη!

Από τον Αγιασμό αυτό θα φωτίσει ο παπάς όλο το χωριό και θα φυλάξει κι ένα μπουκάλι μέσα στο Ιερό της εκκλησίας για να ξαναπιούμε μετά από μήνες, τη Μεγάλη Παρασκευή, και ν’ αντέξομε τη φοβερή νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας (ο αγιασμός, ως γνωστόν, δεν χαλάει όσα χρόνια κι αν μείνει, αν όμως η νοικοκερά θέλει να κρατήσει στο σπίτι της Μεγάλο Αγιασμό πρέπει, κατά την παράδοση, να του ’χει μέρα νύχτα καντήλι αναμμένο και, όποιος πιει, να ’χει νηστέψει τρεις μέρες το λάδι).

Την ημέρα τ’ Αγιασμού (ανήμερα των Φώτων) πρέπει, κατά την κρητική παράδοση (όχι την εκκλησιαστική), όλοι να φάνε κρέας για να τιμήσουν την εορτή και, αν κάποιος είναι φτωχός και δεν έχει, να δακάσει το δαχτύλι ντου και να πιπιλήσει μια σταλέ αίμα.

 

 

2. Ο έμψυχος κόσμος

Ο κόσμος, όπως τον φανταζόταν ο παραδοσιακός μας άνθρωπος (από την αρχαιότητα ίσαμε τη σύγχρονη εποχή), ήταν ένας κόσμος εμψυχωμένος από θεϊκά και δαιμονικά πνεύματα: αγίους, αγγέλους, δαιμόνους (μακριά από μας, έλεγε πάντα ο παλιός Κρητικός όταν τους ανέφερε), καθώς και νεράιδες κ.τ.λ..

 

 

Οι καρακατζόληδες

Τα Χριστόγεννα ήταν μια εποχή κρίσιμη για την επαφή ανάμεσα στον ορατό κόσμο και τον αόρατο [άλλη μια τέτοια εποχή είναι από την Κυριακή του Πάσχα ώς την ημέρα τση Γονοκλισάς (Πεντηκοστή), οπότε, κατά το θρύλο, οι ψυχές των αποθαμένω περπατούνε στον απάνω κόσμο –χωρίς όμως να γίνονται φαντάσματα και να τις βλέπουν οι ζωντανοί, οι οποίοι απλώς πρέπει τότε να προσεύχονται περισσότερο για τους νεκρους τους]. Ήταν τόσο κρίσιμη περίοδος γιατί, εκτός από το ότι εβγήκε κι επορπάτηξεν ο Κύριος στον κόσμο (όπως αναφέρουν τα κάλαντα), τότε βγαίνουν οι καρακατζόληδες ή καρκατσόλοι (καλικάντζαροι), αρχαία δαιμόνια σχετικά με τα φαντάσματα των νεκρών ή με τις ξωτικές δυνάμεις του χειμώνα, που πήραν περίπου χριστιανικό περιεχόμενο και αντίστοιχά τους υπάρχουν σ’ όλους του ευρωπαϊκούς λαούς.

Στην Κρήτη δεν καταγράφεται, απ’ όσο ξέρω, η δοξασία άλλων περιοχών της Ελλάδας ότι οι καλικάντζαροι ζουν όλο το χρόνο στα έγκατα της γης πριονίζοντας (ή ροκανίζοντας) το μεγάλο δέντρο που βαστάει και στηρίζει τον κόσμο (το οποίο ξαναθρέφεται όσο τα παγανά τούτα κυκλοφορούν ανάμεσά μας κι έτσι δεν πέφτει ποτέ). Η κρητική άποψη για τα καρακατζόλια είναι ότι τα παιδιά που γεννιούνται την ημέρα τω Χριστουγέννω (άρα έχουνε συλληφθεί την ημέρα του Ευαγγελισμού, που καλό είναι, από σεβασμό στην Παναγία, να αποφεύγει κανείς την ερωτική πράξη) μεταμορφώνονται σε καρακατζόληδες κάθε χρόνο την παραμονή των Χριστουγέννων και, την ημέρα τ’ Αγιασμού (όπου ο καθαγιασμός της φύσης διώχνει όλα τα κακά –αρχαία δοξασία κι αυτό), ξαναγίνονται άνθρωποι –αυτό συνεχίζεται κι όταν μεγαλώνουν.

[Για τους καλικάντζαρους βλ. τα σχετικά κεφάλαια στο κλασικό δίτομο έργο του Νικολάου Πολίτη Παραδόσεις (με πολλές ερμηνείες, σχόλια, διηγήσεις από όλη την Ελλάδα), καθώς και το βιβλίο της Ευαγγελίας Κ. Φραγκάκι Συμβολή στα Λαογραφικά της Κρήτης].

 

 

Τα ζώα που μιλούνε – ο καθαγιασμός του νερού

Εξάλλου τη νύχτα της παραμονής τ’ Αγιασμού, κατά την κρητική παράδοση, τα ζώα μιλούνε, αλλά ο άνθρωπος που θα κρυφτεί, από αυθάδη περιέργεια, για να τ’ ακούσει, μένει ανάπηρος ή κάποια άλλη συμφορά παθαίνει (οι αρχαίοι θα έλεγαν ότι διέπραξε ύβριν, θέλησε δηλαδή να μπει στο χώρο του θεϊκού).

Τέλος, πρέπει να πούμε ότι το νερό, κατά τους παππούδες μας (αρχαία δοξασία κι αυτό), δεν είναι ακίνδυνο αλλά κατοικείται από επικίνδυνα πνεύματα με νεραϊδική φύση (δηλαδή δαιμονική, γιατί οι νεράιδες στις ελληνικές παραδόσεις είναι μόνο κακά πνεύματα). Γι’ αυτό π.χ. αν κάποιος βρει νερό σε γούρνα τη νύχτα και θέλει να πιει, πρέπει να το αναταράξει πρώτα με το χέρι του για να «ξυπνήσει» το νερό και να μην αγριέψουν οι μυστηριώδεις κάτοικοί του.

Έτσι, η μετατροπή του σε αγίασμα την ημέρα των Φώτων, εκτός από τον εξορκισμό των καλικαντζάρων, εξορκίζει και αυτά τα πνεύματα και ευλογεί το νερό.

 

 

Ένα σχόλιο

Η δεισιδαιμονία αυτή των απλών παλαιών ανθρώπων (ένδειξη αθωότητας) δεν υπήρχε βέβαια σε όλους. Πολλοί όχι μόνο δεν πίστευαν στα «πνευματικά», αλλά και χρησιμοποιούσαν το φόβο των υπόλοιπων για να κάνουν τη νύχτα την ύποπτη δουλειά τους (να κλέψουν, ν’ απομακρύνουν τους περαστικούς από το περβόλι τους, να πάνε ανενόχλητοι στο σπίτι της αγαπημένης τους ή και απλώς να σπάσουν πλάκα). Ωστόσο, γενικά η κοσμοεικόνα αυτή αποδεικνύει την ιδέα του παλαιού ανθρώπου ότι ο ίδιος είναι μέρος της φύσης και ότι όλα τα πλάσματα και τα πράγμα τα έχουν ψυχή και προσωπικότητα που πρέπει να γίνεται σεβαστή, όχι να τα εκμεταλλευόμαστε μέχρις εσχάτων για το οικονομικό κέρδος μας.

Για τον παλαιό άνθρωπο (όχι για όλους, αλλά για τους φρόνιμους και γνωστικούς, δηλαδή τους συνετούς και σοφούς) έπρεπε να φερόμαστε στα ζώα και στα δέντρα, αλλά και στα σπίτια ακόμη, με αγάπη και ευγνωμοσύνη και κάθε οικολογική καταστροφή (συνέπεια της απληστίας μας) θα ήταν όχι απλώς απαράδεκτη, αλλά και αμαρτία, γιατί θα σήμαινε βλασφημία προς την Κτίση και το Δημιουργό της, το Θεό.

 

 

 

3. Ανθρωπος και φύση

Αυτή η οικολογική συνείδηση του παλαιού ανθρώπου (που υπήρχε σε όλους τους λαούς μέχρι που ο σύγχρονος πολιτισμός, μαζί με τα θετικά που αναμφίβολα έχει, έφερε και την αντίληψη της εκμετάλλευσης της φύσης) είναι η τρίτη διαφορά ανάμεσα στα παραδοσιακά Χριστούγεννα και τα σύγχρονα. Τα Χριστούγεννα εκείνα εορτάζονταν με έθιμα σχετικά με τη γη, την παραγωγή και γενικά τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

Τα κάλαντα

Τα κάλαντα (αρχαίο έθιμο σχετικό με την αρχή του χρόνου), κάλαντρα στην κρητική διάλεκτο, είναι τραγούδια που, με αφορμή το θρησκευτικό περιεχόμενο της εορτής, ζητουν φιλοδωρήματα για τους τραγουδιστές, τους καλαντράδες. Η βάση των παραδοσιακών καλάντων σε όλη την Ελλάδα είναι κοινή: αφού λένε για την εορτή, περνάνε στα παινέματα (επαίνους) για το νοικοκύρη, την «κερά», το γιο και τη θυγατέρα, με στίχους που είναι ένας ποταμός από εικόνες εκπληκτικής ομορφιάς, γεμάτες όμορφες κοπελιές, ξομπλιαστές, υφαντά, γραμματικούς με χρυσά κοντύλια (μολύβια), σπαθιά και ευαγγέλια κ.λ.π. (που τα σημερινά παιδιά της πολυκατοικίας και της τηλεόρασης, χωρίς να φταίνε βέβαια τα ίδια, μάλλον δεν θα τα καταλάβαιναν καν), και καταλήγουν στα δοσίματα: γ-ή απάκι γ-ή λουκάνικο γ-ή από λαγού κομμάτι, γ-ή από τη μαύρη όρνιθα κιανένα-ν-αβγουλάκι, κι αν είν’ κι απού τη γαλανή (άσπρη) ας είν’ και ζευγαράκι (δύο αβγά). Κι απού το λαδοπίθαρο κιαμια οκά λαδάκι, κι αν είν’ και περισσότερο, κρατούμε μεις τ’ ασκάκι (να το βάλουμε)…
Όχι εφετζίδικα δώρα, όχι εμπορεύματα, αλλά είδη πρώτης ανάγκης!

Κάλαντα λέμε την παραμονή τω Χριστουγέννω, την παραμονή τ’ άη Βασιλειού και την παραμονή τ’ Αγιασμού. Ειδικά κάλαντα υπήρχαν και για το Σαββάτο του Λαζάρου, καθώς και για την πρώτη του Μάρτη (αρχαία πρωτοχρονιά), αλλά σπάνια τα συναντούσες στην Κρήτη ήδη από αρκετά χρόνια.

[Πανέμορφα κρητικά κάλαντα βλ. στο βιβλίο του Σταμάτη Αποστολάκη Ριζίτικα – Τα δημοτικά τραγούδια της Κρήτης, εκδ. Γνώσεις 1995. Επίσης ηχογράφηση στο δίσκο του Κ. Μουντάκη «Έτσι Τραγουδάει η Κρήτη, νο 1» και σε ειδικό δίσκο της Δόμνας Σαμίου με κάλαντα από όλη την Ελλάδα.]

 

Τα χοιροσφάγια

Την παραμονή των Χριστουγέννων στα χωριά της Κρήτης εσφάζανε τσι χοίρους (αρχαία χοιροσφάγια), αναθρεμμένους από τον κάθε νοικοκύρη κυρίως με βελάνια (βελανίδια) και χουμά (τον ορρό του γάλακτος που μένει από την τυροκόμηση, μέσα στο οποίο όμως ρίχνανε και λάδια που έμεναν στα τσικάλια κι έτσι ο χουμάς γινόταν ζουμί –ένα ιδιαίτερα θρεπτικό μίγμα για πόση). Από το χοιρινό κρέας παρασκευάζονταν οματές (ή, στην ανατολική Κρήτη, ομαθιές), τσιλαδιά (με τη χοιροκεφαλή, η λεγόμενη πηχτή), απάκια (λουρίδες ψαχνού κρέατος καπνισμένες στο τζάκι, συχνά με φασκομηλιές και άλλα μυρωδικά βότανα), λουκάνικα, σύγλινα (κομμάτια κρέας μισοβρασμένα και αποθηκευμένα σε κουρούπι (κιούπι) μαζί με τη γλίνα (το λίπος) που τα βοηθούσε να διατηρηθούν πολλούς μήνες –μετά γίνονταν σφουγγάτο (ομελέτα) ή μαγειρεύονταν με πατάτες κ.λ.π.. Στα Χανιά όμως σύγλινα λένε τ’ απάκια) κ.λ.π.

Το χοιρινό κρέας ήταν εξαιρετικά σημαντικό, ιδίως γιατί μπορούσε να αποθηκευτεί εφοδιάζοντας την οικογένεια με κρέας για πολύν καιρό. Επίσης «έκανε δυο φαητά», αφού έβγαζε πολύ λάδι (από το λίπος που έλιωνε κατά το μαγείρεμα) με το οποίο μαγείρευαν έπειτα χόρτα ή πατάτες κάνοντάς τα νοστιμότερα.

Υπ’ όψιν ότι ο χοίρος είναι θεριό, άγριο, δυνατό και επικίνδυνο, και, συνεπώς, ήταν πολύ δύσκολο να σφαγεί, κυρίως αν ήταν μεγάλος –και έπρεπε να είναι αρκετά μεγάλος, για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω. Το σφάξιμό του ήταν δουλειά πολλών αντρών μαζί, που τον κρατούσαν και ένας, έμπειρος, του κάθιζε τη μαχαιρέ σε συγκεκριμένο σημείο στο λαιμό, για να πεθάνει ακαριαία –αλλιώς μπορεί και να έφευγε με το μαχαίρι καρφωμένο στο λαιμό του και αλίμονο σε όποιον του αντιστεκόταν!

Οι κραυγές του χοίρου που σφάζεται είναι κάτι φρικιαστικό. Ο οπλαρχηγός του 1866 Ιωάννης Αναγνώστης Κατσαντώνης από το χωριό Ανω Μέρος της επαρχίας Αμαρίου, γέρος πια (αρχές του εικοστού αιώνα), έφευγε από το χωριό όταν έσφαζαν τους χοίρους, γιατί οι σκληρές τωνε (οι κραυγές τους) του θύμιζαν, όπως έλεγε, τα ουρλιαχτά των χριστιανών όταν τους έσφαζαν οι Τούρκοι.

Σύμφωνα με δοξασία καταγεγραμμένη στο χωριό Αποδούλου του νομού Ρεθύμνης, την παραμονή της σφαγής του ο χοίρος θωρεί μέσα στο χουμά ντου ένα μαχαίρι (βλέπει ένα μαχαίρι μέσα στο ζουμί που θα πει) και καταλαβαίνει ότι πλησιάζει το τέλος του. Έτσι, περνάει την τελευταία νύχτα του λυπημένος και περιμένοντας το θάνατο από το αφεντικό του που τόσον καιρό τον τάιζε και τον μεγάλωνε (χαρακτηριστική αυτή η δοξασία για το σεβασμό του παλαιού ανθρώπου προς το ζώο, άσχετα αν από ανάγκη το έσφαζε και τρεφόταν μ’ αυτό –συγκρίνετε αυτή τη νοοτροπία με τη νοοτροπία του σύγχρονου χοιροστάσιου).

 

Η βασιλόπιτα

Αρχαίο έθιμο είναι και η βασιλόπιτα, προερχόμενη από τα ρωμαϊκά σατουρνάλια [τις γιορτές του Κρόνου (=Χρόνου)] ή, κατά τη χριστιανική παράδοση, από το θαύμα του αγίου Βασιλείου για την επιστροφή μέσα σε πίτες των κοσμημάτων που έδωσαν για την πληρωμή των φόρων οι κάτοικοι της Καισάρειας (βλ. πάλι στο βιβλίο του Δ. Λουκάτου Χριστουγεννιάτικα και των Γιορτών, σελ. 124-133).

Ο τρόπος της ετοιμασίας της, αλλά και το τελετουργικό της κοπής της στο οικογενειακό τραπέζι (μιλήσαμε παραπάνω γι’ αυτό) συνέβαλλε στην ενότητα της οικογένειας και την αρμονία με τη φύση (την έφτιαχναν από το στάρι που είχαν σπείρει οι ίδιοι, το στάρι που είναι η βάση της ανθρώπινης τροφής και γι’ αυτό συνδέεται και με τόσους θρησκευτικούς συμβολισμούς, αφού γίνεται Σώμα και Αίμα του Χριστού στη Θεία Μετάληψη, πρόσφορο, άρτος κ.τ.λ. –η Εκκλησία ευλογεί καθημερινά τα τρία σημαντικότερα τρόφιμα, «τον σίτον»=στάρι, «τον οίνον»=κρασί και «το έλαιον»=λάδι).

 

Τα φωτοκόλλυβα

Την παραμονή τ’ Αγιασμού παρασκευάζονταν τα φωτοκόλλυβα [«κόλλυβα» (=βρασμένο στάρι) των Φώτων], νηστίσιμο φαγητό από στάρι, φασούλια, φάβα και άλλα μαγερέματα (όσπρια), από τα οποία έτρωγαν χωρίς λάδι και οι άνθρωποι (επειδή, όπως είπαμε, προετοιμάζονταν να πιουν Μεγάλο Αγιασμό) και τα ζώα του σπιτιού, ιδίως οι όρθες (κότες) και τα ζευτικά (βόδια), γιατί κι αυτά, που είναι οι πολύτιμοι βοηθοί τ’ αθρώπου, έχουν το δικαίωμα να απολαύσουν το μαξούλι (το προϊόν της γης). «Ο Θεός του βουγιού (του βοδιού) είναι ο άθρωπος», έλεγαν οι παλιοί (γιατί από τον άνθρωπο εξαρτάται η επιβίωση του οικόσιτου ζώου), γι’ αυτό ο άνθρωπος έχει ευθύνη απέναντι στα ζώα του νοικοκυριού του –και ανάλογα με το πώς θα τους φερθεί θα ’ναι κι η χρονιά που τον περιμένει, καλή ή κακή!

Προσέξτε και τούτο: κατά την κρητική παράδοση, όταν γεννήθηκε ο Χριστός (στο στάβλο, την κρύα νύχτα), τα πρόβατα πλησίασαν και τον ζέσταναν με την ανάσα τους, ενώ οι αίγες (οι κατσίκες), αντίδικες (άγριες και επιθετικές) όπως πάντα, πήγαν να τον κουτουλήσουν με τα κέρατά τους! Γι’ αυτό (έλεγαν οι γιαγιάδες) η Παναγία, παραπονεμένη, ευλόγησε τα πρόβατα και καταρίστηκε των αιγώ (καταράστηκε τις κατσίκες). Από τότε η ουρά των προβάτων πάει προς τα κάτω, για να τα προστατεύει από το κρύο, ενώ των κατσικιών προς τα πάνω, αφήνοντας τα οπίσθιά τους εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες…

Σημείωση: Τα ελάχιστα λαογραφικά που σταχυολογήσαμε, περισσότερο από προφορικές διηγήσεις και πολύ λιγότερο από βιβλία, προέρχονται κυρίως από το νομό Ρεθύμνης και μάλιστα από την επαρχία Αμαρίου. Οι αναγνώστες μας μπορούν να συμπληρώσουν τις πληροφορίες αυτές στέλνοντάς μας με το όνομά τους (ή, αν το προτιμούν, ανώνυμα) στοιχεία από τον τόπο της ιδιαίτερης καταγωγής τους.

Για όλα τα θέματα που αναφέρουμε μπορείτε να βρείτε πληροφορίες σε πολλές λαογραφικές συλλογές, σε βιβλιοθήκες της Ελλάδας και τους εξωτερικού. Εμείς παραπέμπουμε δειγματοληπτικά σε λίγα βιβλία, όσα έχουμε αυτή τη στιγμή πρόχειρα στη μνήμη μας. Ελπίζουμε να μας δοθεί η ευκαιρία και ο χρόνος στο μέλλον να δημοσιεύσουμε μια κάπως πληρέστερη βιβλιογραφία της κρητικής λαογραφίας, τουλάχιστον για το θέμα που μας απασχολεί σ’ αυτό το άρθρο.

Πηγή: rethemnos

Χριστούγεννα
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση Cretanphysis Face Cream
Σχολίασε το άρθρο
Ακολουθήστε το Daynight.gr σε Facebook και Instagram
Διαφήμιση Cretanphysis Face Cream

σχολια αναγνωστων

ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Χαμός στο δημοτικό συμβούλιο – Παραλίγο να πιαστούν στα χέρια πρώην δήμαρχος και νυν αντιδήμαρχος | ΒΙΝΤΕΟ

Δημοσιεύτηκε

στις

από

1 Share

Σε πεδίο μάχης κόντεψε να μετατραπεί το το δημαρχείο της Γόρτυνας, με τον πρώην δήμαρχο, Νίκο Σχοιναράκη και τον νυν αντιδήμαρχο, Κωστή Τσικνάκη να ανταλλάσσουν βαριές κουβέντες τινάζοντας στον αέρα την υπογραφή της νέας προγραμματικής σύμβασης για την ολοκλήρωση των εργασιών στο κλειστό γυμναστήριο Ασημίου.

Στη θέα του Μιχάλη Κοκολάκη, ο Νίκος Σχοιναράκης αντέδρασε, με την ατάκα του να προκαλεί την αντίδραση του κ. Τσικνάκη. Παρότι ο Μιχάλης Κοκολάκης επιχείρησε να εκτονώσει το κλίμα η προαναγγελθείσα αποχώρηση ήταν η φλόγα που άναψε τη φωτιά του θερμού επεισοδίου.

«Ο κ. Σχοιναράκης, υπερέβη κάθε όριο χυδαιότητας, προσβάλλοντας την δημοτική αρχή, τον επικεφαλής της παράταξής μας, «Μεγάλη Γόρτυνα», Μιχάλη Κοκολάκη και τους δημότες μας, εκτοξεύοντας συκοφαντίες προς το πρόσωπό μου και δείχνοντας πρωτοφανή έλλειψη σεβασμού απέναντι στον υφυπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού», ανέφερε μεταξύ άλλων σε γραπτή δήλωσή του ο αντιδήμαρχος Κωστής Τσικνάκης.

Όπως αναφέρει το neakriti, η ένταση που έβαλε φωτιά στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου περιείχε λεκτικά πυρά σε ξεκάθαρα πιο προσωπικό τόνο και συνεχίστηκε ακόμη και στον εξωτερικό χώρο με την κατάσταση να τίθεται εκτός ελέγχου με βαριές εκφράσεις από πλευράς του αντιδημάρχου.

Δείτε το σχετικό βίντεο:

Για συκοφαντίες που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και με στόχο την δημιουργία εντυπώσεων κάνει λόγο στην γραπτή δήλωση του ο αντιδήμαρχος Γόρτυνας, υπογραμμίζoντας μάλιστα πως πρόκειται για μία μεθοδευμένη και ανήθικη επίθεση εναντίον του για την οποία πλέον το λόγο θα έχει η δικαιοσύνη.

«Με βάση τον δικό μου κώδικα αξιών, δεν θα μπορούσα σε καμία περίπτωση να ανεχθώ την απαράδεκτη και διαρκώς προκλητική στάση του κ. Σχοιναράκη, τις προσβλητικές και υποτιμητικές αναφορές του εναντίον του επικεφαλής της παράταξής μας, αλλά και τους ψευδείς και ανυπόστατους ισχυρισμούς του για το πρόσωπό μου. Παρ’ όλα αυτά, θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη από τους δημότες μας και από τον υφυπουργό για την αυθόρμητη, αλλά απολύτως επιβεβλημένη, αντίδρασή μου» προσθέτει ο αντιδήμαρχος Κωστής Τσικνάκης.

συνεχεια αναγνωσης

GOOD NEWS

Μεγαλόψυχος Κρητικός «τσάκωσε» επίδοξο ληστή και τον προσέλαβε στον φούρνο του!

Δημοσιεύτηκε

στις

από

Μία ιστορία βγαλμένη από παραμύθι, από αυτές που είθισται να περιλαμβάνουν και έναν μαγικό… φούρνο, μοιράστηκε σε ραδιοφωνικό σταθμό της Κρήτης, ένας αρτοποιός από το Ηράκλειο.

Πρόκειται για τον  Γιάννη Βιτσαρά, ο οποίος φιλοξενήθηκε στην εκπομπή του Μανώλη Αργυράκη στο Ράδιο Κρήτη, όπου του αφηγήθηκε ένα συγκινητικό, προ δύο και πλέον δεκαετιών περιστατικό, όταν ο ίδιος και ο φούρνος του κόντεψαν να πέσουν θύματα ληστείας από ένα ανήλικο αγόρι.

Συγκεκριμένα, όπως αποκάλυψε ο Ηρακλειώτης αρτοποιός, ο οποίος αποδείχτηκε ιδιαίτερα μεγαλόψυχος, ήταν πριν από 25 χρόνια όταν “τσάκωσε” έναν 12χρονο να επιχειρεί να ληστέψει τον φούρνο του. Ο ίδιος, αντί να καλέσει την αστυνομία, επέλεξε να επιτελέσει έναν πατρικό και περισσότερο παιδαγωγικό ρόλο προς το παιδί: Του προσέφερε δουλειά, ο ανήλικος δέχτηκε και για ένα διάστημα εργάστηκε στον φούρνο του.

Η συνέχεια της ιστορίας είχε… happy end, όπως συμβαίνει με κάθε παραμύθι:

“Κάποια στιγμή η οικογένειά του μετακόμισε και το έχασα για χρόνια. Χθες, το παιδί, που πλέον είναι ένας άνδρας 37 ετών, ήρθε και με βρήκε. Με ευχαρίστησε που τότε, με τον τρόπο που το αντιμετώπισα, του έδειξα τον σωστό δρόμο στη ζωή. Έβγαλε το πανεπιστήμιο, έκανε οικογένεια”, είπε συγκινημένος ο κ. Βιτσαράς.

Αν μη τι άλλο, μία όμορφη ιστορία, ένα δίδαγμα για τον τρόπο που πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα παιδιά όταν υποπίπτουν σε κάποιο σφάλμα, ακόμη κι αν είναι τόσο σοβαρό όπως εκείνο του 12χρονου αγοριού. Το έμπρακτο ενδιαφέρον και μία κίνηση αγάπης και στοργής, μπορούν πάντα να αποτελέσουν το καλύτερο μάθημα, που ενδεχομένως να καθορίσει και την πορεία της ζωής τους.

συνεχεια αναγνωσης

ΡΕΘΥΜΝΟ

«Κουκλί» γίνεται το Δημαρχείο Ρεθύμνου – Ρίχνουν 1 εκατ. ευρώ για την αναβάθμισή του

Δημοσιεύτηκε

στις

δημαρχειο

Σε εκτεταμένες παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας και  ενεργειακής αναβάθμισης θα προχωρήσει ο  Δήμος Ρεθύμνης στο κτίριο του κεντρικού Δημαρχείου, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του καλοκαιριού. 

Ο σχεδιασμός των απαιτούμενων εργασιών και η μελέτη του αναγκαίου αυτού έργου, διαπνέονται από την προοπτική ανάδειξης της ιστορίας και της αρχιτεκτονικής του κτιρίου, που μετρά 50 χρόνια ζωής αλλά και του συμβολισμού του, ως χώρος στέγασης των λειτουργιών μιας σημαντικής δομής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

Παράλληλα, οι τεχνικές προδιαγραφές υπαγορεύτηκαν από τη στόχευση του συνολικού έργου που είναι η δραστική μείωση της καταναλισκόμενης ενέργειας, η προστασία του περιβάλλοντος και η δημιουργία κατάλληλων συνθηκών, από άποψη θερμοκρασίας, για τους εργαζόμενους και επισκέπτες του Δημαρχείου. 

Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 670.000 € και χρηματοδοτείται από το  «Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)», στο πλαίσιο του ΕΠ «Κρήτη 2014 – 2020» (Άξονας Προτεραιότητας 2: « «Βιώσιμη Ανάπτυξη με αναβάθμιση του περιβάλλοντος  και αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην Κρήτη» – Δράση 4.c.1: Εξοικονόμηση ενέργειας στα δημόσια κτίρια).

Παράλληλα με το έργο της Ενεργειακής Αναβάθμισης, θα εκτελεστούν εργασίες στατικής ενίσχυσης του κτιρίου, ύψους  295.000 € που θα καλυφθούν από πόρους του Δήμου. Επομένως, η συνολική δαπάνη των εργασιών συντήρησης και του δημαρχιακού κτιρίου υπερβαίνει το 1.000.000 Ευρώ. 

Ο εργολάβος έχει ήδη εγκατασταθεί από την  π. Δευτέρα 14/6/20121 και οι εργασίες που θα εκτελεστούν στα πέντε επίπεδα του κτιρίου, συνολικού εμβαδού 1.490,73 τ.μ.,  ξεκίνησαν από το υπόγειο.  

Ειδικότερα οι εργασίες που προβλέπονται είναι:

  • Εξωτερική θερμομόνωση σε όλες τις εξωτερικές αδιαφανείς επιφάνειες του κτιρίου.
  • Αντικατάσταση παλαιών ανοιγμάτων με νέα κουφώματα.
    • Κατασκευή οριζόντιων, μόνιμων  προβόλων αλουμινίου, πλάτους 1,5m στην εσωτερική τοιχοποιία του κτιρίου. 
    • Ειδικά στην ενιαία διαφανή επιφάνεια της αίθουσας Δημοτικού Συμβουλίου η οποία λόγω του μεγέθους της και του νότιου προσανατολισμού της, συμβάλει δραματικά στην αύξηση των ψυκτικών φορτίων της αίθουσας, οι παρεμβάσεις έχουν λειτουργικό αλλά και αισθητικό προσανατολισμό.  Συγκεκριμένα  θα γίνει επίστρωση της τζαμαρίας με ανακλαστικές μεμβράνες  με ειδικό σχεδιασμό ώστε τα εμφανή σημεία να αποτελούν εικαστική παρέμβαση και θα τοποθετηθούν τέσσερις εξωτερικές τέντες  με αυτόματο ηλεκτροκίνητο μηχανισμό περιτύλιξης, οι οποίες   θα απεικονίζουν θέματα εκδηλώσεων του Δήμου Ρεθύμνης και του Νομού μας γενικότερα.  
  • Αποξήλωση όλων των συσκευών κλιματισμού από τις όψεις του κτιρίου και αντικατάστασή τους.  
  • Αντικατάσταση του πεπαλαιωμένου καυστήρα – λέβητα πετρελαίου με νέο καυστήρα – λέβητα πετρελαίου συμπύκνωσης υψηλής απόδοσης 
  • Αντικατάσταση των παλαιών ενεργοβόρων φωτιστικών με νέα, λαμπτήρων led, χαμηλής κατανάλωσης.
  • Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ονομαστικής ισχύος 25 KW, στο δώμα του κτιρίου.

Για την ασφαλή και απρόσκοπτη εκτέλεση των προαναφερόμενων εργασιών αλλά και για την ομαλή λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών  που στεγάζονται στο κεντρικό Δημαρχείο, αποφασίστηκε η προσωρινή μεταστέγαση τους, σε άλλα δημοτικά κτίρια. 

Ως εκ τούτου, ενημερώνουμε τους συμπολίτες ότι από την ερχόμενη Τετάρτη 23 Ιουνίου 2021 και μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο θα μπορούν ν’ απευθύνονται: 

  • Στο  κτίριο του Α’ ΚΑΠΗ στην οδό Μοάτσου, για θέματα Δημοτολογίου, Ληξιαρχείου, Πρωτοκόλλου, Πολιτικών Γάμων και εν γένει θέματα που αποτελούν αρμοδιότητα της Διοικητικής  Υπηρεσίας. Εκεί, θα μεταφερθεί και το Τμήμα Εξυπηρέτησης κοινού της Οικονομικής Υπηρεσίας (Διοικητικό Τμήμα και Ταμείο).    
  • Στο κτίριο της Κοινωνικής Μέριμνας, στην οδό Μαρκέλλου / Μασταμπάς  όπου θα μεταφερθούν οι εξής υπηρεσίες: Πρόεδρος και Γραμματεία Δημοτικού Συμβουλίου, Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού (Γραφείο Προσωπικού), Τμήμα Πληροφορικής, Τμήμα Καταστημάτων, Γραφείο ΟΓΑ, Γραμματεία Δημοτικής Κοινότητας Ρεθύμνου, Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών, Γραφείο διαχείρισης φιλανθρωπικών ιδρυμάτων, έκδοσης πιστοποιητικών οικονομικής  αδυναμίας και παραρτήματος Ληξιαρχείου πρώην Δήμου Νικ. Φωκά. 
  • Στο Κέντρο Νέα Γενιάς και Δια Βίου Μάθησης (Κέντρο Νέων), έχει ήδη μεταφερθεί και λειτουργεί το Κέντρο Κοινότητας της Κοινωνικής Υπηρεσίας Δ.Ρ.  
  • Το Γραφείο Δημάρχου, παραμένει προς το παρόν στον ίδιο χώρο ωστόσο συνίσταται η αποφυγή των αυτοπρόσωπων επισκέψεων δημοτών, με γνώμονα τη δική τους ασφάλεια αφού το κτίριο θα μετατραπεί σε εργοτάξιο.   

Η μεταφορά  των υπηρεσιών, θα διενεργηθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες. Ως εκ τούτου, την Πέμπτη 17, την Παρασκευή 18, την Τρίτη 22 και την Τετάρτη 23 Ιουνίου 2021, οι προαναφερόμενες δημοτικές υπηρεσίες δεν θα μπορούν να εξυπηρετήσουν το κοινό. Διευκρινίζεται ότι οι υπόλοιπες δημοτικές υπηρεσίες (Οικονομική , Τεχνική,  Δόμησης, Κοινωνική κλπ θα λειτουργούν κανονικά)   

Παρακαλούνται οι συμπολίτες,  να διεκπεραιώνουν τις συναλλαγές τους με τις συγκεκριμένες δημοτικές υπηρεσίες μόνον μέσω του σύγχρονου τηλεφωνικού  κέντρου του Δήμου καλώντας το νούμερο 15700 και όχι στα τηλεφωνικά νούμερα που ίσχυαν μέχρι σήμερα. Το 15700 είναι  ένα αυτοματοποιημένo τηλεφωνικό μενού το οποίο περιλαμβάνει όλες τις δημοτικές υπηρεσίες και προωθεί την κλήση ανάλογα με την επιλογή υπηρεσίας που θα κάνει ο πολίτης που καλεί. Επιπλέον, σε ώρες εκτός ωραρίου λειτουργίας του Δήμου ή κατά τις αργίες, καταγράφει όλα τα   ηχητικά  μηνύματα των πολιτών, τα οποία προωθεί στη συνέχεια το Τμήμα Πληροφορικής  στις δημοτικές υπηρεσίες. 

Επίσης,  τους συνιστούμε να αξιοποιήσουν τις πολλαπλές δυνατότητες του σύγχρονου, αναβαθμισμένου ψηφιακού συστήματος του Δήμου Ρεθύμνης, ο οποίος πρωτοπορεί στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. 

Μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου www.rethymno.gr, (στο www.rethymno.gr/e-services/e-requests), επιλέγοντας τον κόμβο «e-Υπηρεσίες» και μετά «e-αιτήματα» μπορούν να κάνουν χρήση  όποιου από τα 80 διαθέσιμα ηλεκτρονικά αιτήματα επιθυμούν όπως έκδοση πιστοποιητικών, βεβαιώσεων κλπ.. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα  ηλεκτρονικών πληρωμών  των οφειλών τους με πιστωτική- χρεωστική κάρτα (στο  www.rethymno.gr/e-services/e-pay), επιπλέον μπορούν  να ενημερώνονται  για θέματα πολιτικής προστασίας, κυκλοφοριακών δεδομένων, πολιτισμού και αθλητισμού  κ.α. 

 Μέσω του smart phone ή του tablet μπορούν κατεβάζοντας την εφαρμογή “Δημότης Ρεθύμνου» (Android & iOS), στο  www.rethymno.gr/e-services/apps οι δημότες έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν αιτήματα και να ενημερώνονται για την εξέλιξή τους, να έχουν πρόσβαση στο ιστορικό των αιτημάτων τους, να ενημερώσουν τις υπηρεσίες για βλάβες, ζημιές, προβλήματα καθημερινότητας. 

Προσβλέποντας στη συνεργασία και την κατανόηση των συμπολιτών, ο Δήμος Ρεθύμνης τους ευχαριστεί,  ελπίζοντας πως η αναβάθμιση του Δημαρχείου θα αποτελέσει ευκαιρία και αφορμή μεγαλύτερης εξοικείωσης τους με την ψηφιακή τεχνολογία και τις διευκολύνσεις που τους παρέχει ο Δήμος,  χάρη στην εγκατάσταση πολλαπλών εφαρμογών της στο ηλεκτρονικό του σύστημα.   

δημαρχειο
συνεχεια αναγνωσης

ΚΡΉΤΗ

Αλλαγές στα δρομολόγια της Minoan λόγω της 24ωρης απεργίας

Δημοσιεύτηκε

στις

minoan lines

Οι ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ γνωστοποιούν στο επιβατικό κοινό ότι, λόγω της εξαγγελθείσας 24ωρης Πανελλαδικής Απεργίας σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, για την Τετάρτη 16 Ιουνίου  2021 (από 00:01 έως 24:00), τα προγραμματισμένα δρομολόγια των πλοίων θα πραγματοποιηθούν, ως ακολούθως:

ΓΡΑΜΜΗ ΚΡΗΤΗΣ

Α.  ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Την Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021, τα πλοία H/S/Fs FESTOS PALACE & KNOSSOS PALACE θα αναχωρήσουν τόσο από το λιμάνι του Ηρακλείου, όσο και από το λιμάνι του Πειραιά, σύμφωνα με τα παρακάτω:

  • ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΠΕΙΡΑΙΑΣ → H/S/F FESTOS PALACE

Αναχώρηση από το λιμάνι του Ηρακλείου, ώρα: 21:30.

 

  • ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ → H/S/F KNOSSOS PALACE

Αναχώρηση από το λιμάνι του Πειραιά, μόλις επιτραπεί ο απόπλους.

Παρακαλούνται οι κύριοι επιβάτες και οι οδηγοί των φορτηγών οχημάτων να βρίσκονται έγκαιρα στο λιμάνι του Πειραιά, προ της προγραμματισμένης ώρας αναχώρησης του πλοίου.  

 

Β.  ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΧΑΝΙΑ-ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Την Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021, τα πλοία H/S/Fs FESTOS PALACE &  KYDON PALACE θα αναχωρήσουν από τα λιμάνια της Σούδας και του Πειραιά αντίστοιχα, σύμφωνα με τα παρακάτω:

  • ΧΑΝΙΑ – ΠΕΙΡΑΙΑΣ → H/S/F FESTOS PALACE

Αναχώρηση από το λιμάνι της Σούδας, ώρα: 18:00.

  • ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΧΑΝΙΑ → H/S/F KYDON PALACE

Αναχώρηση από το λιμάνι του Πειραιά, μόλις επιτραπεί ο απόπλους.

Παρακαλούνται οι κύριοι επιβάτες και οι οδηγοί των φορτηγών οχημάτων να βρίσκονται έγκαιρα στo λιμάνι του Πειραιά, προ της προγραμματισμένης ώρας αναχώρησης του πλοίου.

 

 

ΓΡΑΜΜΗ ΑΔΡΙΑΤΙΚΗΣ (ΑΓΚΩΝΑΣ) 

Α. ΑΓΚΩΝΑ – ΠΑΤΡΑ (Zeus Palace)

Τo δρομολόγιο του πλοίου από το λιμάνι της Αγκώνας με προορισμό το λιμάνι της Πάτραςδεν επηρεάζεται και θα εκτελεσθεί κανονικά.

Β. ΑΓΚΩΝΑ  –  HΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ (Μ/V Venezia)

Τα δρομολόγιο του πλοίου από το λιμάνι της Αγκώνας με προορισμό το λιμάνι της Ηγουμενίτσαςδεν επηρεάζεται  και θα εκτελεσθεί κανονικά.

Γ. ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ  –  ΑΓΚΩΝΑ – ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ (M/V Florencia)

16.06.2021 ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ – ΑΓΚΩΝΑ 

Αναχώρηση από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, την Τετάρτη 16.06.2021 στις 23:59 (με τη λήξη της απεργίας), με προορισμό το λιμάνι της Αγκώνας, με άφιξη την Πέμπτη 17.06.2021, στις 20:00 (τοπική ώρα).

17.06.2021 ΑΓΚΩΝΑ – ΚΕΡΚΥΡΑ – ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ 

Αναχώρηση από το λιμάνι της Αγκώνας, την Πέμπτη 17.06.2021 στις 22:00 (τοπική ώρα), με προορισμό το λιμάνι της Κέρκυρας με άφιξη στις 19:00 και της Ηγουμενίτσας με άφιξη στις 20:30, την Παρασκευή 18.06.2021.

Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούνται οι κύριοι επιβάτες να απευθύνονται πριν την αναχώρησή τους στον ταξιδιωτικό τους πράκτορα, στα Κεντρικά Πρακτορεία των ΜΙΝΩΙΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ, μέσω των Πανελλαδικών αριθμών 801-11-75000 (από σταθερό τηλέφωνο), στα λιμενικά γραφεία της εταιρείας (Ηράκλειο: 2810-399899, 2810 330198, Πειραιάς: 210 4145744, 210 4080028 Αθήνα: 210 3376910, Σούδα: 28210-81276, Χανιά: 28210-45911-12 Πάτρα: 2610 426000, Ηγουμενίτσα: 26650 24404, Αγκώνα: +39 071 201708) και στα κατά τόπους λιμεναρχεία. Κρατήσεις On-Line στο www.minoan.gr.

minoan lines
συνεχεια αναγνωσης

ΚΡΉΤΗ

Οι Μινωικές Γραμμές κατέκτησαν 2 χρυσά και 3 ασημένια βραβεία στο «Tourism Awards 2021»!

Δημοσιεύτηκε

στις

minoan

Πέντε σημαντικές ανώτατες διακρίσεις, απέσπασαν οι Μινωικές Γραμμές στο φετινό θεσμό των TOURISM AWARDS 2021, που πραγματοποιήθηκε σε μια ξεχωριστή εκδήλωση, με κυλιόμενη ροή, στο Περιστύλιο Ζαππείου Μεγάρου την Πέμπτη 3 Ιουνίου 2021, τηρουμένων όλων των απαραίτητων υγειονομικών μέτρων για την προστασία των παρευρισκόμενων.

Στην άρτια οργανωμένη και υγειονομικά ασφαλή εκδήλωση, παρουσία φημισμένων δημοσιογράφων και μελών της κριτικής επιτροπής των βραβείων, οι Μινωικές Γραμμές κατέκτησαν:

  • ΧΡΥΣΟ ΒΡΑΒΕΙΟ στην κατηγορία Search Engine Optimization (SEO) Strategy – Στρατηγική Βελτιστοποίησης για Μηχανές Αναζήτησης, με τίτλο υποψηφιότητας ‘’Βελτιστοποίηση της SEO Στρατηγικής σε 5 χώρες’’. Η μοναδική ταξιδιωτική εμπειρία των Μινωικών Γραμμών αποτυπώνεται και στην εταιρική σελίδα, όπου σε 5 γλώσσες (Ελληνικά, Αγγλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Γαλλικά) η εταιρεία στοχεύει στο να εξυπηρετήσει τους επιχειρηματικούς και marketing στόχους της. Η SEO στρατηγική εφαρμόστηκε σε 5, ουσιαστικά, websites, με 5 αποκλειστικά κοινά το κάθε ένα, φέρνοντας εξαιρετικά αποτελέσματα.
  • ΧΡΥΣΟ ΒΡΑΒΕΙΟ στην κατηγορία Social Media Presence. Οι Μινωικές Γραμμές συνεχίζουν τη δυναμική τους παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook και Instagram), αξιοποιώντας τις δυνατότητές τους, ως γνώστης του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, για το χτίσιμο ενός community χρηστών από την Ελλάδα, αλλά και πολλές χώρες του εξωτερικού.
  • ΑΣΗΜΕΝΙΟ ΒΡΑΒΕΙΟ στην κατηγορία Προγράμματα Επιβράβευσης / Loyalty Programs με τίτλο υποψηφιότητας ‘’Marketing Autonomation για Αποτελεσματικό Customer Acquisition και Retention’’. Η μοναδική ταξιδιωτική εμπειρία των Μινωικών Γραμμών αποτυπώνεται και στο πρωτοποριακό σύστημα online κρατήσεων, το Minoan Lines Online Booking (https://ebooking.minoan.gr/), το οποίο εξυπηρετεί έναν από τους βασικότερους στρατηγικούς στόχους της εταιρείας: την αύξηση των πωλήσεων. 
  • ΑΣΗΜΕΝΙΟ ΒΡΑΒΕΙΟ στην κατηγορία Online Strategy, με τίτλο υποψηφιότητας ‘’Μία ολοκληρωμένη Digital Marketing Στρατηγική με Σημαντικά Αποτελέσματα’’. Εδώ και 49 χρόνια, οι Μινωικές Γραμμές, με τα σύγχρονα, πολυτελή και οικολογικά Cruise Ferries, προσφέρουν στο επιβατικό κοινό μία μοναδική ταξιδιωτική εμπειρία.  Παρακολουθούν τις εξελίξεις και ενισχύουν την παρουσία τους σχεδιάζοντας και υλοποιώντας Digital Marketing καμπάνιες με στόχο την ανάπτυξη και προώθηση των εμπορικών και εταιρικών δραστηριοτήτων τους στον αναπτυσσόμενο χώρο των ψηφιακών μέσων.
  • ΑΣΗΜΕΝΙΟ ΒΡΑΒΕΙΟ στην κατηγορία Δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, τίτλος υποψηφιότητας ‘’Οι Μινωικές Γραμμές είναι πάντα κοντά στον άνθρωπο και τις αξίες του!’’ Η εταιρική υπευθυνότητα και η κοινωνική προσφορά είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την κουλτούρα των Μινωικών Γραμμών. Η εταιρεία συμμετέχει ενεργά σε πολλές χορηγικές δράσεις, αποδεικνύοντας έμπρακτα την ανθρωποκεντρική της φιλοσοφία, την ευαισθησία της στις θεμελιώδεις αξίες και την ουσιαστική της προσφορά στην κοινωνία. Οι Μινωικές Γραμμές δραστηριοποιούνται με άξονα τον άνθρωπο και έχουν αναλάβει το ρόλο ενός υπεύθυνου “πολίτη” απέναντι στην κοινωνία. Μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνει σήμερα η ανθρωπότητα, με την πανδημία να έχει πλήξει κάθε δομή της κοινωνίας, η εταιρεία εφαρμόζει προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που αποσκοπούν στην ευημερία και πρόοδο του κοινωνικού συνόλου.

Οι ως άνω βραβεύσεις επιβεβαιώνουν τις συνεχείς προσπάθειες που καταβάλλουν η Διοίκηση και οι εργαζόμενοι των Μινωικών Γραμμών σε στεριά και θάλασσα  και μας δεσμεύουν να συνεχίζουμε την αναβάθμιση των θαλάσσιων μεταφορών στη χώρα μας και τη συνεχή προσφορά προς το κοινωνικό σύνολο.  

minoan
συνεχεια αναγνωσης

ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Συναγερμός στο Ηράκλειο – Αεροσκάφος αναγκάστηκε να προσγειωθεί

Δημοσιεύτηκε

στις

tui

Σε προσγείωση αναγκάστηκε το βράδυ της Τρίτης αεροσκάφος της TUI, που εκτελούσε το δρομολόγιο Ηράκλειο – Μάντσεστερ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το τουριστικό αεροπλάνο τύπου Boeing 737-8, παρουσίασε μηχανική βλάβη στους τροχούς κι ενώ είχε απογειωθεί έκανε κύκλους στον αέρα, με τον πιλότο λίγη ώρα αργότερα να καταφέρνει επιτυχώς να το προσγειώσει πίσω στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου.

Ο παρακάτω χάρτης δείχνει την αναγκαστική πορεία προσγείωσης του αεροσκάφους

Η πτήση της TUI από Ηράκλειο προς Μάντσεστερ

Η πτήση της TUI από Ηράκλειο προς Μάντσεστερ

Η πτήση ήταν προγραμματισμένη να αναχωρήσει από το Ηράκλειο στις 10.45 μ.μ και να αφιχθεί στο αεροδρόμιο του Μάντσεστερ στη Βρετανία στη 1.05 π.μ., όμως αυτό δεν κατέστη εφικτό λόγω της βλάβης που παρουσίασε.

Το αεροπλάνο παραμένει και σήμερα στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου.

tui
συνεχεια αναγνωσης
Διαφήμιση

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Copy link
Powered by Social Snap