Κόσμος
Τραγωδία στον αέρα: Βλάβη στο κάθισμα του κυβερνήτη έριξε το Boeing της Air India
Το χρονικό της συντριβής – Όλα ξεκίνησαν κατά την απογείωση
Η πτήση AI171 της Air India κατέληξε σε τραγωδία λίγο μετά την απογείωση από το Αχμενταμπάντ, με το Boeing 787 να συντρίβεται πάνω σε κτίριο που φιλοξενούσε φοιτητές ιατρικής. Το δυστύχημα κόστισε τη ζωή σε 247 ανθρώπους.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση της ΑΑΙΒ που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 25 Ιουνίου 2025, η βασική αιτία της πτώσης εντοπίζεται σε ένα – φαινομενικά – μικρό αλλά καταστροφικό πρόβλημα: το κάθισμα του κυβερνήτη. Συγκεκριμένα, κατά τη φάση της απογείωσης, το κάθισμα γλίστρησε προς τα πίσω εξαιτίας αστοχίας στο μηχανισμό ασφάλισης. Η ξαφνική μετατόπιση προκάλεσε ακούσια μετατόπιση των μοχλών ώθησης στη θέση μηδέν («idle»), γεγονός που μείωσε άμεσα τη δύναμη των κινητήρων.
Τα δευτερόλεπτα που καθόρισαν την πτώση
Από την ανάλυση των μαύρων κουτιών (FDR και CVR), η έκθεση καταγράφει με ακρίβεια τι συνέβη:
-
+12’’: Το αεροσκάφος ξεκινά περιστροφή για απογείωση. Το κάθισμα γλιστρά.
-
+15’’: Οι μοχλοί ισχύος τραβιούνται πίσω. Ο συγκυβερνήτης φωνάζει: «Πέφτει η ώθηση!»
-
+18’’: Ο κυβερνήτης ακούγεται να λέει «Η θέση μου!». Ακολουθούν ήχοι έντασης.
-
+26’’: Ο συγκυβερνήτης επιχειρεί επαναφορά της ισχύος, όμως το αεροσκάφος έχει ήδη εισέλθει σε stall.
-
+38’’: Η πρόσκρουση.
Τα τεχνικά ευρήματα και οι παράγοντες που επιδείνωσαν την κατάσταση
Η έρευνα εντόπισε κατεστραμμένους πείρους ασφάλισης στο κάθισμα (τύπος BACB30LN5S02), το οποίο είχε υποστεί συντήρηση μόλις 11 ημέρες πριν την τραγωδία. Σημειώνεται πως δεν πραγματοποιήθηκε λειτουργικός έλεγχος του μηχανισμού μετά την επιδιόρθωση.
Επιπλέον επιβαρυντικοί παράγοντες:
-
Η θερμοκρασία περιβάλλοντος έφτανε τους 43°C, επηρεάζοντας τις επιδόσεις των κινητήρων.
-
Δεν δόθηκε εντολή GO-AROUND ή STAB TRIM από το πλήρωμα.
-
Οι μοχλοί ώθησης του 787 δεν διαθέτουν σύστημα ασφαλείας τύπου “weight-lock” ή αντίστροφη ροπή (“reverse torque”).
Διεθνείς αντιδράσεις και άμεσες ενέργειες
Μετά τη δημοσιοποίηση του πορίσματος:
-
Η FAA και η EASA ζήτησαν επείγουσα επιθεώρηση όλων των καθισμάτων πιλότου σε Boeing 787.
-
Η Air India καθηλώνει 12 αεροσκάφη με παρόμοιο ιστορικό συντήρησης.
-
Η Boeing ανακοίνωσε αλλαγές στον σχεδιασμό του καθίσματος και στους μοχλούς ισχύος, με εφαρμογή από το γ’ τρίμηνο του 2026.
Η πλήρης τεχνική έκθεση θα δημοσιευτεί στις 30 Ιουλίου, ενώ τον Αύγουστο προγραμματίζεται παγκόσμια συνάντηση για την ασφάλεια στο πιλοτήριο.

-
ΚΡΉΤΗ2 ημέρες πριν
Κρήτη: Τούμπαρε φορτηγό στον ΒΟΑΚ- Ο οδηγός ζαλίστηκε από τη ζέστη
-
Ρέθυμνο2 ημέρες πριν
Ρέθυμνο: Μητέρα άρπαξε την κόρη της από τον πρώην σύζυγό της – Την εντόπισε η αστυνομία
-
Ρέθυμνο3 ημέρες πριν
Ρέθυμνο: Καταστηματάρχης της παλιάς πόλης καταγγέλλει στημένους ελέγχους από την ΑΑΔΕ – Διαμαρτυρίες και για τις μεθόδους διαπόμπευσης
-
Ρέθυμνο3 ημέρες πριν
Ρέθυμνο: Τροχαίο ατύχημα στον Μασταμπα- Μητέρα και παιδί στο νοσοκομείο