Διαφήμιση

ΕΛΛΑΔΑ

Ομόνοια: Πώς ήταν και πώς έγινε-Η εξέλιξή της μέσα στα χρόνια | ΦΩΤΟ

Δημοσιεύτηκε

στις

[ss_social_share shape="rectangle" size="small"]
Διαφήμιση

Πώς ήταν η πλατεία Ομονοίας πριν γίνουν τα έργα του ΗΣΑΠ το 1928 και πώς θα είναι σήμερα. Από τον τετράγωνο σχηματισμό στο τεράστιο συντριβάνι. Η ιστορία του “Πεντάκυκλου” αγάλματος που διατηρεί τη θέση του.

Στην τελική ευθεία μπήκαμε για την παράδοση της πλατείας Ομονοίας η οποία το περασμένο έτος έχει περιφραχθεί και δεν είναι προσβάσιμη στους πολίτες.

Η πρόθεση είναι να θυμίζει μεν την παλιά μορφή της με το σιντριβάνι, με την διάβαση ωστόσο για τους πεζούς που ενώνει την Πανεπιστημίου και την Αγίου Κωνσταντίνου να παραμένει. Η ανακαίνιση, κόστους 500.000 ευρώ, αποτελεί δωρεά του Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη στον Δήμο Αθηναίων.

Όπως έχει γίνει γνωστό, θα αντικατασταθεί το σύνολο της υπάρχουσας επίστρωσης (επιφάνεια 4.500τμ) με πλάκες ψυχρού υλικού, οι οποίες θα συμβάλλουν στη μείωση της θερμοκρασίας κατά τους θερινούς μήνες, συμβάλλοντας αποφασιστικά και στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της πλατείας.

 

Σύμφωνα με το σχέδιο θα τοποθετηθούν φωτιστικά νέας τεχνολογίας τύπου LED.

 

Σύμφωνα με το πολεοδομικό σχέδιο της Αθήνας των Κλεάνθη και Έντουαρτ Σάουμπερτ, το 1834, ο χώρος προοριζόταν αρχικά για την ανέγερση των Ανακτόρων. Το σχέδιο όμως δεν προχώρησε ποτέ. Το ίδιο έγινε και με το επόμενο σχέδιο του Βαυαρού Λέο φον Κλέντσε, το 1844. Η πρότασή του προέβλεπε τη δημιουργία μιας μικρής κυκλικής πλατείας, με την ονομασία Πλατεία Όθωνος.

Ο χώρος τελικά διαμορφώθηκε σε πλατεία το 1846 και αρχικά πήρε το όνομα Πλατεία Ανακτόρων και στη συνέχεια Πλατεία Όθωνος.

Το 1862 μετονομάσθηκε σε Πλατεία Ομονοίας, όταν στο χώρο αυτό συγκεντρώθηκαν και έδωσαν όρκο “ομονοίας” οι αρχηγοί των αντιπάλων πολιτικών μερίδων.

Το 1895 δημιουργήθηκε ο υπαίθριος σταθμός του τρένου Αθηνών – Πειραιώς. Ο πρώτος σταθμός “Ομόνοια” εγκαινιάστηκε στις 17 Μαΐου (την ίδια ημέρα με τον σταθμό Μοναστηράκι) και ήταν υπαίθριος ημιυπόγειος σταθμός, τύπου ανοικτού ορύγματος, στη διασταύρωση των οδών Λυκούργου και Αθηνάς.

Το 1930 η πλατεία έγινε κυκλική, κατασκευάστηκαν περίπτερα για τους ανθοπώλες και απέκτησε εμπορικό χαρακτήρα.

Η διαρρύθμιση του υπόγειου χώρου έγινε το 1954 με την κατασκευή μιας υπόγειας πλατείας με τράπεζες, καταστήματα και τις πρώτες κυλιόμενες σκάλες ενώ το 1960 μπήκε το εμβληματικό σιντριβάνι.

Το 1988 εγκαταστάθηκε ο γυάλινος “Δρομέας”, έργο του γλύπτη Κώστα Βαρώτσου, για το οποίο γράφουμε αναλυτικότερα παρακάτω.

Η τελευταία μεταμόρφωση της πλατείας έγινε την περίοδο πριν από την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Η πλατεία τον Ιανουάριο του 1928

Κατασκευή σήραγγας Ομόνοια – Αττική, 1928

 

21 Ιουλίου του 1930

H διαμόρφωση της πλατείας Ομονοίας την ημέρα των εγκαινίων της στις 21 Ιουλίου του 1930. Η φωτογραφία είναι από το αρχείο του ΗΣΑΠ:

 

Δείτε περισσότερα στο News247

Διαφήμιση
Διαφήμιση

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΟΛΙΑ

Το Daynight.gr σέβεται απόλυτα το δικαίωμα σας στην ελεύθερη γνώμη στο πλαίσιο πάντα ενός κόσμιου διαλόγου. Τα σχόλια που ακολουθούν εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον αναγνώστη/ρια και το Daynight.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια.

[gs-fb-comments]
Exit mobile version