ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Αυστηρότερος ΚΟΚ: Οι σημαντικότερες αλλαγές για πρόστιμα και παραβάσεις
Νέες ρυθμίσεις που επηρεάζουν χιλιάδες οδηγούς
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας περιέχει τσουχτερά πρόστιμα όπως παρουσιάστηκε από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και εισάγει αλλαγές σε κρίσιμους τομείς της οδικής συμπεριφοράς. Οι τροποποιήσεις εστιάζουν κυρίως σε παραβάσεις με υψηλό δείκτη επικινδυνότητας, και η στόχευση είναι ξεκάθαρη: μείωση των τροχαίων.
Η προσαρμογή βασίστηκε σε ευρωπαϊκές πρακτικές, με ειδικό βάρος στις κατηγορίες παραβατών που αφορούν καθημερινές αλλά επικίνδυνες συνήθειες. Πλέον, η διαφοροποίηση μεταξύ επικίνδυνων και διοικητικών παραβάσεων ορίζεται με σαφήνεια, όπως επίσης και η επιβολή προστίμων με βάση την επικινδυνότητα της πράξης και όχι απλώς την τυπική παράβαση.
Οι τρεις βασικές παραβάσεις που οδηγούν σε άμεσο πρόστιμο σύμφωνα με το νέο ΚΟΚ
Η χρήση κινητού στο τιμόνι
Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη που παρατηρούνται στους ελληνικούς δρόμους είναι η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, η συγκεκριμένη πράξη χαρακτηρίζεται πλέον ως επικίνδυνη και τιμωρείται με υψηλό χρηματικό πρόστιμο και επιπλέον ποινές. Παράλληλα, αφαιρούνται και βαθμοί από το point system.
Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στις περιπτώσεις όπου ο οδηγός βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ. Οι ποινές είναι αυστηρότερες και, σε αρκετές περιπτώσεις, προβλέπεται και αφαίρεση διπλώματος. Το ακριβές ποσοστό αλκοόλ που επιτρέπεται παραμένει ως έχει, όμως η πολιτεία ενισχύει τους ελέγχους και τα περιθώρια για επιείκεια είναι πια περιορισμένα.
Υπέρβαση ορίου ταχύτητας
Η υπερβολική ταχύτητα εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις κύριες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αναπροσαρμογή των προστίμων ανάλογα με το ποσοστό υπέρβασης του ορίου. Οι οδηγοί που ξεπερνούν κατά πολύ το επιτρεπόμενο όριο αντιμετωπίζουν σοβαρές κυρώσεις, όχι μόνο οικονομικές αλλά και σε επίπεδο άδειας οδήγησης.
Τι ισχύει με το point system και τις υποτροπές
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, το σύστημα καταγραφής παραβάσεων (point system) αποκτά πλέον ενεργό ρόλο στον καθορισμό της ποινής. Σε περιπτώσεις υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται. Η δυνατότητα συμμόρφωσης με προειδοποιητικές ενέργειες μειώνεται, και ο στόχος είναι η μηδενική ανοχή σε επαναλαμβανόμενη παραβατικότητα.
Το νέο πλαίσιο επιδιώκει να ενισχύσει την υπευθυνότητα των οδηγών. Δεν επιβάλλονται αυθαίρετα πρόστιμα, αλλά διαμορφώνονται στη βάση επικινδυνότητας και κοινωνικής ευθύνης.
Χωρίς αλλαγές οι ποινές για ζώνη και κράνος
Παρά τις γενικές τροποποιήσεις, οι ποινές που σχετίζονται με τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους δεν αλλάζουν. Παραμένουν ως είχαν, όμως επισημαίνεται πως και αυτές οι παραβάσεις εντάσσονται στις επικίνδυνες και, σε περίπτωση υποτροπής, επιφέρουν αυστηρότερες συνέπειες.
Οι αλλαγές στη διαδικασία πληρωμής των προστίμων του νέου ΚΟΚ
Μέσα από το νέο σύστημα, δίνεται η δυνατότητα στους παραβάτες να εξοφλούν τα πρόστιμα μέσω πλατφόρμας, με ηλεκτρονική ταυτοποίηση. Η έκπτωση 50% εντός 10 ημερών παραμένει σε ισχύ, όπως και οι διοικητικές διαδικασίες που προβλέπονται για ένσταση.
Στόχος η πρόληψη, όχι η καταστολή
Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ βασίζεται περισσότερο στην πρόληψη παρά στην τιμωρία. Η νομοθεσία ευθυγραμμίζεται με τις σύγχρονες απαιτήσεις της κοινωνίας και δημιουργεί ένα σταθερό πλαίσιο. Οι νέες ρυθμίσεις έχουν τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του έτους και η εφαρμογή τους παρακολουθείται στενά.

-
ΚΡΉΤΗ2 ημέρες πριν
Κρήτη: Τούμπαρε φορτηγό στον ΒΟΑΚ- Ο οδηγός ζαλίστηκε από τη ζέστη
-
Ρέθυμνο2 ημέρες πριν
Ρέθυμνο: Μητέρα άρπαξε την κόρη της από τον πρώην σύζυγό της – Την εντόπισε η αστυνομία
-
Ρέθυμνο3 ημέρες πριν
Ρέθυμνο: Καταστηματάρχης της παλιάς πόλης καταγγέλλει στημένους ελέγχους από την ΑΑΔΕ – Διαμαρτυρίες και για τις μεθόδους διαπόμπευσης
-
Ρέθυμνο3 ημέρες πριν
Ρέθυμνο: Τροχαίο ατύχημα στον Μασταμπα- Μητέρα και παιδί στο νοσοκομείο