Βρειτε μας στα Social Media

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Σύντεκνε, δεν έχεις παίξει «Ντοπιολαλιά», δεν έχεις παίξει πράμα!

Δημοσιεύτηκε

στις

Ντοπιολαλιά
Διαφήμιση
Διαφήμιση
331 Shares

Σπολλάτη σας! Είναι η “αρογαλού” χορευταρού αράχνη της Κρήτης και ποιο είναι το  θεριό της; Ο “φουρόγατος” ή ο “άρκαλος”; Τα “σουσούμια” τηγανίζονται; Είναι ο “ασκορδούλακαςναμουντάνικος σε όλη την Ελλάδα;

Δεν έχεις παίξει “Ντοπιολαλιά“ σύντεκνε δεν έχεις παίξει πράμα!

Για πρώτη φορά τα “Κρητικά” γίνονται παιχνίδι (επιτραπέζιο, αλλά και ψηφιακό σε λίγο καιρό) και μας προσκαλούν σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στην κοινή πολιτισμική μνήμη και τη λαϊκή παράδοση. Γιατί βρίσκεις τ’ Ομήρου τη συνέχεια στα δίστιχα της Κρήτης! 

Παίζοντας τα “Κρητικά“ θα εξοικειωθείς με τη λαλιά της Κρήτης. Θα μυηθείς στη λεβέντικη κρητική κουλτούρα και θα αποκομίσεις συναρπαστικές γνώσεις για την ιστορία, τον πολιτισμό και την παράδοση της Μεγαλονήσου. Κι όλου του κόσμου τις χαρές εύχομαι να παντήξεις! Πρωτότυπη, ψυχαγωγική και εκπαιδευτική, η “Ντοπιολαλιά” αποσκοπεί στην καταγραφή, τη διάσωση και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και της προφορικής λαϊκής μας παράδοσης, στη δια-δραστική μύηση των νεότερων γενιών στο συναρπαστικό αυτό κόσμο, αλλά και στην αναβάθμιση της τουριστικής εμπειρίας σε τοπικό επίπεδο. 

Κάθε ντοπιολαλιά είναι ξεχωριστή και κάθε παιχνίδι ένα αυτοτελές πολιτιστικό έργο

Η “Ντοπιολαλιά” έχει σχεδιαστεί, έτσι ώστε μέσω της γλώσσας να παρουσιάζεται η ιστορία, ο πολιτισμός, η παράδοση, η γαστρονομία, η καθημερινή ζωή, η αρχιτεκτονική, η πανίδα, η χλωρίδα κι η κουλτούρα κάθε περιοχής. Μέσα από 1.000 ιδιωματικές λέξεις, δομημένες σε μια ευρηματική κι ανατρεπτική πλοκή παιχνιδιού, θα εξοικειωθείς με τη λαλιά του τόπου σου ή κάποιου άλλου, γιατί κάθε “Ντοπιολαλιά” είναι φιλική και φιλόξενη γι όλους, μικρούς και μεγάλους, ντόπιους κι επισκέπτες. 

Θα την απολαύσεις καλύτερα μαζί με τοπικά εδέσματα ή παρέα με αυθεντικούς ομιλητές. Θα σε επιβραβεύσει με χρήσιμες γνώσεις για τοπωνύμια, υδρωνύμια, θρύλους, ιστορίες, ήθη και έθιμα, φορεσιές, παροιμίες και τραγούδια. Θα σε διασκεδάσει με σκωπτικά αστεία, ντόπια χωρατά και αινίγματα. Θα σε συναρπάσει με την πλοκή, τις εκπλήξεις και τις ανατροπές της. Απάντησε σωστά. Λύσε τους γρίφους. Εξουδετέρωσε τις παγίδες και τα ξόρκια. Κέρδισε αντίδοτα. Ξεκλείδωσε φυλακτά. Διαπραγματεύσου με σύνεση στο χωριό. Θα κερδίσεις αν χαθείς μέσα της. Θα χάσεις αν δεν την τραγουδήσεις και που ξέρεις μπορεί και να τη χορέψεις, αν δεν σε ματιάσουν ή δεν σε πλανέψουν στο ζάλο σου νεράιδες κι αϊρκά… 

Η “Ντοπιολαλιά” ως βιωματικός τουριστικός οδηγός

Η “Ντοπιολαλιά” είναι ένα παιχνίδι που μπορεί να λειτουργήσει ως μια πολύ καλή αφορμή διασκεδαστικής επανασύνδεσης με την ιδιαίτερη πατρίδα, αλλά κι ως ιδανικός τρόπος ψυχαγωγικής μύησης τουριστών στην ιδιαίτερη πολιτισμική φυσιογνωμία του τόπου που επισκέπτονται. Για να απολαύσει κάποιος τη “Ντοπιολαλιά”, δηλαδή, δεν απαιτείται να είναι ντόπιος ή να κατάγεται από τη συγκεκριμένη περιοχή, καθώς έχει σχεδιαστεί, έτσι ώστε να παίζεται με ευκολία ακόμα κι από όσους δεν γνωρίζουν ούτε μία λέξη από την εκάστοτε τοπική διάλεκτο. 

Μέσα σε λίγη μόνο ώρα παιχνιδιού όλοι μπορούν να μάθουν πάρα πολλά για έναν τόπο και να μετουσιώσουν αυτή τη γνώση σε εμπειρία, ζητώντας για παράδειγμα να δοκιμάσουν ένα τοπικό προϊόν, να επισκεφτούν το λαογραφικό μουσείο ή να συμμετέχουν σε ένα πανηγύρι της περιοχής. Σε αυτό το πλαίσιο, η “Ντοπιολαλιά” μπορεί να συμβάλει σημαντικά και στην ενίσχυση του Τουρισμού Εμπειριών, που ειδικά σήμερα είναι παγκοσμίως εξαιρετικά δημοφιλής, να δώσει μια νέα διάσταση στην  έννοια της πατροπαράδοτης ελληνικής φιλοξενίας. 

Σύμφωνα με τους δημιουργούς της “Ντοπιολαλιάς” «Η Τουριστική διάσταση του παιχνιδιού, δηλαδή η προώθηση του ελληνικού τουρισμού σε τοπικό επίπεδο, αποτέλεσε εξ’ αρχής βασικό στόχο μας και ενσωματώθηκε στο σχεδιασμό του. Κάπως έτσι ξεκίνησε, άλλωστε και το δημιουργικό ταξίδι της “Ντοπιολαλιάς”, αφού σαν ιδέα γεννήθηκε στο καφενείο ενός ελληνικού χωριού από μια παρέα φίλων, που απολάμβανε την αναζήτηση της σημασίας μιας ντόπιας ιδιωματικής λέξης». 

Πόσο πιο όμορφη, πλούσια και διαδραστική μπορεί να γίνει η συνάντηση με συγγενείς και φίλους στον τόπο καταγωγής σου, αλλά και γενικότερα η ταξιδιωτική εμπειρία, όταν φτάνοντας σε έναν προορισμό θα μπορείς να θυμηθείς ή να γνωρίσεις, με τρόπο ψυχαγωγικό, την τοπική κουλτούρα σε όλες τις εκφάνσεις της στο χθες και στο σήμερα; Κι όλα αυτά, απλά παίζοντας τη “Ντοπιολαλιά” στο ξενοδοχείο, στον ξενώνα, στο φιλικό σπίτι που σε φιλοξενούν, στο καφενείο ή στην καφετέρια, στην ταβέρνα, στην πλατεία του χωριού και γιατί όχι προσκαλώντας στη συντροφιά και ντόπιους. 

Γεφυρώνει το χάσμα των γενεών κι αγαπά την τρίτη ηλικία

Η “Ντοπιολαλιά” δεν είναι μόνο διασκεδαστική κι επιμορφωτική. Αποτελεί μια ευρηματική δημιουργική απασχόληση για όλη την οικογένεια στην πιο διευρυμένη της μορφή, αλλά και για κάθε είδους παρέα. Ενισχύει την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των νεότερων και τους μυεί ψυχαγωγικά στις παραδόσεις και τον πολιτισμό μιας περιοχής. Συμβάλλει στην εξάσκηση της μνήμης κι άλλων δεξιοτήτων, καθώς και στην ψυχική και πνευματική υγεία των ηλικιωμένων. Κοινωνικοποιεί και φέρνει σε επαφή παιδιά, γονείς, γιαγιάδες και παππούδες, γεφυρώνει δημιουργικά το χάσμα γενεών. 

 

Η “Ψηφιακή Ντοπιολαλιά” και η διαδικτυακή δράση “Λεξορμήσεις” 

Η ερευνητική ομάδα της “Ντοπιολαλιάς”, αξιοποιώντας τις τεράστιες δυνατότητες που παρέχει ο κόσμος των παιχνιδιών και τα σύγχρονα εργαλεία παιχνιδοποίησης (gamification), σχεδιάζει ήδη την ψηφιακή της έκδοση. Παράλληλα, στο πλαίσιο των ευρύτερων πολιτιστικών κι εκπαιδευτικών της δράσεων, υλοποιεί μια σειρά πρωτοβουλιών, με τίτλο “Λεξορμήσεις”. Ένα διαδικτυακό διαδραστικό και συμμετοχικό κυνήγι ξεχασμένων με το πέρασμα του χρόνου λέξεων και φράσεων, στο οποίο μπορούν να συμμετέχουν όλοι, μικροί και μεγάλοι. 

Στόχος της δράσης είναι η συλλογή, η καταγραφή κι η διάσωση ιδιωματισμών, που μιλούν μέχρι και σήμερα αυθεντικοί ομιλητές σε όλη την Ελλάδα. Για τη συγκέντρωση του υλικού, που εκτός από κειμενικό μπορεί να είναι και ηχογραφημένο ή μαγνητοσκοπημένο, θα χρησιμοποιηθούν η “Ψηφιακή Ντοπιολαλιά”, η ιστοσελίδα της www.dopiolalia.gr και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 

Οι “Λεξορμήσεις” θα αξιοποιηθούν δημιουργικά για τον εμπλουτισμό με πρώτη ύλη του περιεχομένου των επόμενων παιχνιδιών της “Ντοπιολαλιάς” κι αξίζει να συμμετάσχετε, όχι μόνο για να αναδείξετε τη λαλιά του τόπου σας, αλλά και γιατί σύμφωνα με την ομάδα της “Ντοπιολαλιάς”: «Δεν φαντάζεσαι που μπορεί να έχει “μαγκουρώσει” μια λέξη για χρόνια και σίγουρα θα είναι συναρπαστικό αν την ανακαλύψεις και τη φέρεις στο φως». Η πλατφόρμα έχει ανοίξει, οπότε μπορείτε να αρχίσετε να ψάχνετε για “κρυμμένες” λέξεις και φράσεις παντού. 

Στόχος η δημιουργία ενός παιχνιδιού για κάθε λαλιά του ελληνισμού

Οι πρώτες θεματικές εκδόσεις της “Ντοπιολαλιάς”, που ήδη κυκλοφορούν, περιλαμβάνουν τα “Κρητικά”, τα “Ποντιακά”, τα “Ηπειρώτικα” και τα “Κουτσαβάκικα”. Η βάση του παιχνιδιού είναι κοινή σε όλες τις εκδόσεις κι ενσωματώνει με τρόπο ευρηματικό και ψυχαγωγικό ένα ευρύ φάσμα γλωσσικών, λαογραφικών, ιστορικών και πολιτισμικών δεδομένων της λαϊκής προφορικής παράδοσης, που αντλούνται από μια ποικιλία πρωτογενών και δευτερογενών πηγών, καθώς κι από αυθεντικούς ομιλητές της γλώσσας. 

Κάθε παιχνίδι, από τη σταχυολόγηση του γλωσσικού και πολιτισμικού περιεχομένου μέχρι την πρωτότυπη εικονογράφηση και τον εμπνευσμένο σχεδιασμό, παραπέμπει περισσότερο σε ένα χειροποίητο, λεπτοδουλεμένο έργο ενός λαϊκού δημιουργού, με πρώτη ύλη την προφορική γλώσσα και καλέμι το παιχνίδι. 

“Η δια-δραστική γνωριμία με την προφορική, τη μητρική λαλιά, ενός ή περισσότερων τόπων πολλώ δε μάλλον της διαλέκτου της Κρήτης δύναται να συμβάλλει στην ανάπτυξη του γλωσσικού μας πλούτου…”, επισημαίνει ο Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος, εμπνευστής της πρωτοβουλίας και δημιουργός του παιχνιδιού.

“Στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, φιλοδοξούμε να συμβάλλουμε στην ανάδειξη των ανεξάντλητων γλωσσικών κοιτασμάτων της μητρικής λαλιάς μας, γι αυτό και στους άμεσους στόχους μας για την επόμενη περίοδο συγκαταλέγεται η σύναψη συνεργασιών και συνεργιών με φορείς σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό και με στόχο να δημιουργηθεί ένα παιχνίδι για κάθε λαλιά του Ελληνισμού”.

 

Info:

Site
Facebook
Instagram

Ντοπιολαλιά
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση SYNKA
Διαφήμιση Cretanphysis Face Cream
Σχολίασε το άρθρο
Ακολουθήστε το Daynight.gr σε Facebook και Instagram
Διαφήμιση SYNKA
Διαφήμιση Cretanphysis Face Cream

ΣΧΟΛΙΑ:

Το Daynight.gr σέβεται απόλυτα το δικαίωμα σας στην ελεύθερη γνώμη στο πλαίσιο πάντα ενός κόσμιου διαλόγου. Τα σχόλια που ακολουθούν εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον αναγνώστη/ρια και το Daynight.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια.

ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Λένε πως στο Αγιοφάραγγο υπάρχουν ακόμα αόρατοι ερημίτες…

Δημοσιεύτηκε

στις

Αγιοφάραγγο

Το Αγιοφάραγγο πήρε το όνομά του από τους ερημίτες που ασκήτευσαν στον απόμερο αυτόν τόπο. Αποτέλεσε το πρώτο μεγάλο κέντρο ασκητικού βίου, όχι μόνο της περιοχής, αλλά ολόκληρης της Κρήτης από τα πρώτα χριστιανικά χρόνια.

Σύμφωνα με την παράδοση, τριακόσιοι ερημίτες ζούσαν εδώ σε συνθήκες απόλυτης απομόνωσης ο ένας από τον άλλο.

Συναντιόντουσαν μόνο μια φορά το χρόνο, την ημέρα της Αναστάσεως, στο Γουμενόσπηλιο.

Στην Ανάσταση, λοιπόν, μαζεύονταν όλοι οι ερημίτες του φαραγγιού στο σπήλαιο και κάθονταν στις 300 πέτρες που υπήρχαν τριγύρω. Αφού μετρούσαν πόσες πέτρες έλειπαν, καταλάβαιναν πόσοι είχαν πεθάνει στη διάρκεια της χρονιάς.

Σπήλαιο Γουμενόσπηλιο - Αγιοφάραγγο

Σπήλαιο Γουμενόσπηλιο – Αγιοφάραγγο

Οι ασκητές, υπήρχαν επίσημα μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα, όμως ακόμα και σήμερα πιστεύεται πως υπάρχουν αρκετοί ασκητές, που ζουν ανάμεσά μας.

Λένε πως κάποιοι ασκητές έχουν φτάσει σε τέτοιο επίπεδο αγιότητας που πλέον έχουν γίνει αόρατοι στον κόσμο και εμφανίζονται μόνο όταν εκείνοι επιθυμούν.

Κατά καιρούς έχουν καταγραφεί μαρτυρίες από άτομα που έχουν δει ή και μιλήσει σε τέτοιους ερημίτες, υποστηρίζοντας πως υπάρχουν ακόμα και σήμερα, καλά κρυμμένοι από τους υπόλοιπους ανθρώπους.

Επιγραφή στο Αγιοφάραγγο

Σύμφωνα με παράδοση, που είχε αφηγηθεί η μακαριστή και αγιασμένη γερόντισσα Συγκλητική, μεγαλόσχημη μοναχή στο Ρέθυμνοοι ασκητές αυτοί είναι υπεραιωνόβιοι, αφού παίρνουν παράταση από το Θεό να ζήσουν όσα χρόνια θέλουν. Η ίδια γερόντισσα είπε ότι με μια αόρατη ασκήτρια από το Αγιοφάραγγο είχε επικοινωνία ο άγιος γέροντας Κύριλλος Παναγιωτάκης από τα Ακούμια Ρεθύμνης (κοιμήθηκε 1986), εφημέριος της ίδιας μονής.

Από το βιβλίο του Νίκου Ψιλάκη, αναφέρονται δύο ιστορίες που αφορούν τους ερημίτες του φαραγγιού:

“Σ’ ένα σπήλιο στο Μάρτσαλο εζούσε ένας ασκητής. Πηγαίνανε και του ζητούσαν ευλογία οι ανθρώποι, αλλά αυτός δεν εμφανιζότανε ποτέ. Έβγαζε μόνο το δαχτυλάκι του από μια τρύπα και σταύρωνε. Άνθρωπος δεν είδε ποτέ το πρόσωπό του.”

Σπηλιά στο Αγιοφάραγγο

“Στον Άγιο Αντώνιο στο Αγιοφάραγγο μαζώνονται κάθε νύχτα οι ασκητές και λειτουργούνε. Τυχερός όποιος τους δει. Ένας παλιός ηγούμενος της Οδηγήτριας, σηκωνότανε τα μεσάνυχτα, πήγαινε και λέγανε πως πολλές φορές έπαιρνε κι αντίδωρο.”

Θαυμαστό είναι και το ακόλουθο γεγονός: Ένας περιηγητής τραβούσε με την βιντεοκάμερά του το καταπληκτικό τοπίο στο Αγιοφάραγγο, όταν η κάμερά του συνέλαβε έναν καλόγερο. Με την περιέργεια που διακρίνει την ανθρώπινη φύση, πήγαινε από πίσω του και τον βιντεοσκοπούσε. Όταν όμως έβαλε την κάμερα να παίξει αυτά που έγραψε, είδε ότι τράβηξε, όλα τα τοπία, τα βουνά, τα νερά, αλλά ο μοναχός έλειπε. Εξαφανίστηκε δια θαύματος από την λήψη της βιντεοκάμερας! Ο περιηγητής ξαφνιάστηκε αλλά συνειδητοποίησε ότι επιτελούνται θαυμαστά έργα στο συγκεκριμένο τόπο και οι μοναχοί θέλουν την απόλυτη ησυχία και γαλήνη τους.

Η περιοχή του Αγιοφάραγγου έχει μια αύρα διαφορετική. Λέγεται πως τη νύχτα, που οι άνεμοι περνάνε το φαράγγι, μπορεί κανείς να ακούσει θορύβους σχεδόν απόκοσμους και πως καμιά φορά, μπορείς να ακούσεις τους αόρατους ασκητές να μιλάνε. Ναυτικοί που περνάνε με τα πλοία τους ανοικτά της παραλίας του φαραγγιού, λένε πως τα νερά του Αγιοφάραγγου λάμπουν από την αγιότητα των ασκητών.

Δείτε βίντεο από το Αγιοφάραγγο:

Πληροφορίες: Παπαγιαννάκης Δημήτρης – blogreco & “Μοναστήρια και ερημητήρια της Κρήτης” – Νίκος Ψιλάκης 

Αγιοφάραγγο
συνεχεια αναγνωσης

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ο τεράστιος Θανάσης Βέγγος έφυγε σαν σήμερα και τον θυμόμαστε (πώς αλλιώς) γελώντας 😀 BINTEO

Δημοσιεύτηκε

στις

από

Βέγγος
103 Shares

O Θανάσης Βέγγος, ο λατρεμένος ηθοποιός που μοίρασε απλόχερα γέλιο σε γενιές και γενιές Ελλήνων, έφυγε μια μέρα σαν τη σημερινή το 2011…

Όσα και αν γράψουμε για τις αξέχαστες στιγμές γέλιου που μας προσέφερε για δεκαετίες ο αγαπημένος Θανάσης Βέγγος είναι λίγα.

Αμέτρητες ταινίες που έγιναν στο πέρασμα του χρόνου κλασικές, εξαιρετικές ερμηνείες που άλλαξαν τον χώρο του ελληνικού κινηματογράφου και ρόλοι που λατρεύτηκαν από όλους τους Έλληνες! Όσο για τις ατάκες, αυτές είναι κυριολεκτικά διαχρονικές και γεμάτες κωμικό αυθορμητισμό…

Δες επίσης: Πόσο καλά γνωρίζεις τον Ελληνικό κινηματογράφο: 

Ανάμεσα λοιπόν στα αρκετά βίντεο που βρίσκει κάποιος στο διαδίκτυο, εμείς εντοπίσαμε ένα που περιλαμβάνει αρκετές από τις παραπάνω αγαπημένες σκηνές!

Δείτε όλες τις απίστευτες ατάκες που μας άφησε «κληρονομιά» ο αγαπημένος Θανάσης Βέγγος, σε ένα απολαυστικό βίντεο που έχει δημοσιευτεί σε κανάλι του youtube:

Η ζωή και το έργο του Θανάση Βέγγου

Ένας από τους πιο δημοφιλείς κωμικούς του ελληνικού κινηματογράφου. Ταυτίστηκε με την εικόνα του αεικίνητου ανθρώπου («τρέχω σαν τον Βέγγο»), ενώ η ατάκα του «καλέ μου άνθρωπε!» τον χαρακτήρισε προσωπικά, καθώς ξεχώρισε για το ήθος και τη σεμνότητά του.

Ο Θανάσης Βέγγος γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο, στις 29 Μαΐου του 1927. Ήταν μοναχοπαίδι του Βασίλη και της Ευδοκίας Βέγγου. Ο πατέρας του ήταν υπάλληλος στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού και ήρωας της αντίστασης. Μετά τον πόλεμο εκδιώχθηκε από τη δουλειά του, εξαιτίας των πολιτικών του φρονημάτων. Έτσι, ο Θανάσης άρχισε να εργάζεται από μικρός για να βοηθήσει την οικογένειά του. Για πολλά χρόνια ασχολήθηκε με την επεξεργασία δερμάτων, ενώ παράλληλα έκανε διάφορα μικροθελήματα στη γειτονιά του.

Κατά τα ταραγμένα χρόνια του εμφύλιου εξορίστηκε στη Μακρόνησο. Εκεί γνώρισε και τον άνθρωπο που έμελλε να αλλάξει τη ζωή του, τον Νίκο Κούνδουρο. Το 1954 έκανε την πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο, στην ταινία του σκηνοθέτη «Μαγική Πόλις» και για τα επόμενα πέντε χρόνια έπαιξε μικρούς ρόλους σε ταινίες που άφησαν εποχή, δείχνοντας το μεγάλο και έμφυτο ταλέντο του.

Ο Θανάσης Βέγγος δεν σπούδασε υποκριτική. Το 1959 πήρε άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ηθοποιού, όχι από Σχολή, αλλά ως εξαιρετικό ταλέντο, με εξετάσεις σε ειδική επιτροπή. Την ίδια χρονιά έκανε και το θεατρικό του ντεμπούτο, στην επιθεώρηση Ομόνοια πλατς πλουτς, δίπλα στους Νίκο Ρίζο και Γιάννη Γκιωνάκη.

Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε σε μερικές από τις πιο ιστορικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, όπως Ο δράκοςΔιακοπές στην Αίγινα, ΜανταλέναΟ Ηλίας του 16ουΠοτέ την Κυριακή. Ο πρώτος του μεγάλος ρόλος είναι μαζί με τον Νίκο Σταυρίδη στην ταινία Οι δοσατζήδες του 1960.

Τα χρόνια που ακολούθησαν συνεργάστηκε, κυρίως, με τον σκηνοθέτη Πάνο Γλυκοφρύδη και ανέπτυξε τον τύπο του νευρικού, αεικίνητου ανθρώπου, που τον καθιέρωσε. Έγινε ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό, με ταινίες όπως Ψηλά τα χέριαΧίτλερΜην είδατε τον ΠαναήΖήτω η τρέλαΠολυτεχνίτης και ερημοσπίτης.

Το 1964 ίδρυσε τη δική του εταιρία παραγωγής ΘΒ – Ταινίες Γέλιου. Έως το 1969, συνεργαζόμενος με τον Πάνο Γλυκοφρύδη και τον Ερρίκο Θαλασσινό, αλλά και σκηνοθετώντας ο ίδιος κάποιες φορές, γύρισε τις καλύτερες κατά γενική ομολογία ταινίες του, όπως τις Φανερός πράκτωρ 000Τρελός, παλαβός και ΒέγγοςΠοιος Θανάσης;, οι οποίες πρόσφεραν άφθονο γέλιο με τον σουρεαλισμό τους και τις τρελές ατάκες του πρωταγωνιστή τους. Ωστόσο, παρά την εμπορική και καλλιτεχνική τους επιτυχία, οι ταινίες αυτές οδηγούν την εταιρία του Βέγγου σε κλείσιμο και τον ίδιο σε οικονομική καταστροφή.

Το 1971 η στενή σχέση του με τον σκηνοθέτη Ντίνο Κατσουρίδη τον οδηγεί σε θρίαμβο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με την ταινία Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;. Κοινό και κριτική τον αποθεώνουν και αποσπά το βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου. Έναν χρόνο μετά, ο ρόλος του στην ταινία Θανάση, πάρε το όπλο σου! του χαρίζει ένα ακόμη βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου.

Τη δεκαετία του ’80 αποσύρεται από το σινεμά και κάνει λίγες βιντεοταινίες. Θα επιστρέψει στον κινηματογράφο το 1991, με την ταινία Ήσυχες μέρες του Αυγούστουτου Παντελή Βούλγαρη. Η ερμηνεία του έχει πια διαφοροποιηθεί, είναι χαμηλών τόνων, αλλά μεγάλης εκφραστικότητας. Το 1995 συμμετείχε στην ταινία Το βλέμμα του Οδυσσέα, του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ενώ κορυφαία στιγμή υπήρξε ο ρόλος του στο Όλα είναι δρόμος του 1998. Τελευταία εμφάνισή του στη μεγάλη οθόνη ήταν στην ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Ψυχή Βαθιά» (2009). Το 1997 εμφανίστηκε επίσης στην Επίδαυρο, στο ρόλο του Δικαιόπολι στους Αχαρνής και το 2001 στην Ειρήνη του Αριστοφάνη, με μεγάλη επιτυχία.

Στην τηλεόραση, ο Θανάσης Βέγγος εμφανίστηκε στις σειρές: Βεγγαλικά (ΕΡΤ, 1988), Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης (ΑΝΤ1, 1990), Περί ανέμων και υδάτων (Mega, 2002), Έρωτας, όπως έρημος (ΝΕΤ, 2003), Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου (ΑΝΤ1, 2006) και Η Θεσσαλονίκη της νοσταλγίας μας (ΕΤ3, 2009).

Ο Θανάσης Βέγγος ήταν παντρεμένος με την Ασημίνα Βέγγου, με την οποία απέκτησε δυο γιους κι έζησε μαζί της μέχρι το τέλος της ζωής του, στις 3 Μαΐου του 2011.

Βέγγος
συνεχεια αναγνωσης

ΤΑΞΙΔΙ

Τι παθαίνουν οι Πολωνοί και «μπουγελώνουν» τις γυναίκες τη Δευτέρα του Πάσχα;

Δημοσιεύτηκε

στις

από

22 Shares

Εκεί που περπατάς στους δρόμους της Βαρσοβίας, της πρωτεύουσας της Πολωνίας, μία ημέρα έπειτα από το Καθολικό Πάσχα, στέκεσαι σε μία γωνιά και αναρωτιέσαι τι μπορεί να συμβαίνει. Ξαφνικά, μέσα στην ηρεμία του πρωινού στην πόλη που ανακαλύπτεις ως τουρίστας, «πέφτεις» πάνω σε μία παρέα νεαρών που ρίχνει χωρίς έλεος λεκάνες με νερό σε κορίτσια. Το σκηνικό γίνεται ακόμη πιο περίεργο όταν Απρίλη μήνα βλέπεις να παίζουν «μπουγέλο» λίγο πιο πέρα άλλες 2-3 παρέες…

Γράφει ο Αντώνης Τσαλίκης για το Daynight.gr

Δεν αργείς λοιπόν να ρωτήσεις κάποιους ντόπιους περαστικούς αν την Δευτέρα του Πάσχα υπάρχει κάποιο έθιμο στην χώρα τους, το οποίο συνδέεται με όλα όσα απορημένος παρακολουθούσες πριν λίγα λεπτά σε μια ήρεμη γειτονιά.  Η απάντηση που λαμβάνεις άμεσα είναι ένα ακατανόητο «Σμίγκους-Ντινγκους τουντέι»!

Η «Υγρή Δευτέρα» ή Śmigus-Dyngus στα πολωνικά είναι λοιπόν ένα παράξενο έθιμο που συναντάται κυρίως στην Πολωνία.

Αποτελεί παραδοσιακή γιορτή της Δευτέρας του Πάσχα για τους καθολικούς της χώρας κατά την οποία συνήθως τα νεαρά αγόρια «μπουγελώνουν» τα κορίτσια της παρέας ή και άγνωστες πια μέσα στις πολυπληθείς πόλεις που ζουν.

Πώς προέκυψε το έθιμο με το μπουγέλωμα στην Πολωνία;

Με βάση την παράδοση, τα αγόρια κυνηγάνε τα κορίτσια προσπαθώντας να τους ρίξουν νερό σε πλατείες, στους δρόμους και όπου αλλού έχουν «στήσει» αυτό το ιδιαίτερο παιχνίδι με τον ιστορικά τελετουργικό χαρακτήρα.

Το «μπουγέλο» αυτό συνοδεύεται και από άλλα εξίσου παράξενα στοιχεία όπως το δέσιμο των κοριτσιών με κλαδιά ιτιάς, την διατύπωση στιχομυθιών, το πέρασμα από πόρτα σε πόρτα, ενώ σε κάποιες επαρχιακές περιοχές της Πολωνίας την ημέρα αυτή τα αγόρια ντύνονται αρκούδες!

Τα ιστορικά στοιχεία για την προέλευση της γιορτής περιορισμένα και για το λόγο αυτό οι ρίζες της θεωρούνται επιστημονικά αβέβαιες. Σε γενικές γραμμές πάντως χρονολογείται στις παγανιστικές περιόδους (πριν από το 1000 μ.Χ.), ενώ αναφέρεται σε γραπτά κείμενα ήδη από τον 15ο αιώνα.

Με βάση τους περισσότερους ιστορικούς η ημέρα «Υγρή Δευτέρα» συνδέεται με την παγανιστική μυθολογία όπου η Σλαβικής θεά της γονιμότητας έχει κυρίαρχη θέση όπως ακολούθως με τις ιεροτελεστίες γύρω από την καλή σοδειά των σιτηρών που πριν από αιώνες είχαν τεράστια σημασία για τους αγρότες.

Το βρέξιμο των νεαρών κοριτσιών πιθανολογείται πως στις απαρχές του εθίμου είχε μια ανάλογη σημασία για τις κοινωνίες που είχαν ανάγκη την γονιμότητα, την αύξηση του πληθυσμού και με ευρύτερη έννοια την καρποφορία.

Διαβάζοντας λίγο γρήγορα τα πιο βασικά γύρω από την ημέρα Śmigus-Dyngus στην Πολωνία και περνώντας την υπόλοιπη Δευτέρα του Πάσχα ανάμεσα σε Πολωνούς, το μόνο σίγουρο ήταν πως τελικά ήταν ένα έθιμο που αν και ξεκίναγε με το «μπουγέλο» κυρίως ανάμεσα σε έφηβους, στην συνέχεια ήταν ευκαιρία για γλέντι με μπύρα από τους περισσότερους ενήλικους. Σε κάθε περίπτωση ήταν κάτι διαφορετικό και πραγματικά το απόλαυσα 🙂

συνεχεια αναγνωσης

ΚΡΉΤΗ

10+1 φωτογραφίες για τα όμορφα που ζούμε το Πάσχα στην Κρήτη

Δημοσιεύτηκε

στις

από

Πάσχα
101 Shares

Μπορεί το Πάσχα σε ολόκληρη την Ελλάδα να αποτελεί την πιο σημαντική γιορτή του χρόνου, αλλά στην Κρήτη αυτό είναι ακόμη πιο αισθητό. Ο έντονος δεσμός των Κρητικών με την παράδοση, την Ορθοδοξία και φυσικά όλα τα στοιχεία που ξεχωρίζουν τον τόπο, έχουν ως αποτέλεσμα η περίοδος γύρω από το Πάσχα να είναι γεμάτη παραδόσεις, ιδιαίτερα έθιμα και πλούσια γαστρονομική «δραστηριότητα» στα τραπέζια κάθε σπιτιού.

Γράφει ο Αντώνης Τσαλίκης για το Daynight.gr

Σε κάθε πόλη, σε κάθε χωριό και άκρη της Κρήτης, το Πάσχα ο επισκέπτης θα «νιώσει» δίχως αμφιβολία την θρησκευτική κατάνυξη των ημερών και την σχέση των ντόπιων με το παρελθόν και τις ρίζες τους που είναι η παράδοση, η εκκλησία και σχέση σεβασμού που έχουν με την Κρητική Γη.

Ολόκληρη την Μ.  Εβδομάδα μέχρι την Κυριακή του Πάσχα, οι συνταγές των ημερών έχουν την τιμητική τους, οι οικογένειες και οι κοινότητες έρχονται πιο κοντά μέσα από τα πλούσια έθιμα και οι νεαρότεροι μαθαίνουν από τους μεγαλύτερους…

Οι εικόνες των ημερών στο νησί μπορεί να είναι εκατοντάδες, αλλά οι παρακάτω 10+1 φωτογραφίες αποτυπώνουν πραγματικά το Πάσχα στη Κρήτη:

1.Τα αγαπημένα όλων «Λυχναράκια» δεν γίνεται να λείπουν από κανένα Πασχαλινό τραπέζι

2. Το στόλισμα του Επιταφίου είναι μια διαδικασία που αποτυπώνει την αγάπη για την παράδοση και την βαθιά χριστιανική πίστη.

3. Η ευλογία των ζώων την Δευτέρα του Πάσχα είναι ένα ιδιαίτερο έθιμο σε πολλά χωριά που ζουν από την κτηνοτροφία.

4. Σε κάθε γωνιά της Κρήτης, χιλιάδες πιστοί προσμένουν το μήνυμα της Ανάστασης λίγο πριν επιστρέψουν σπίτι για το παραδοσιακό γεύμα.

5. Τις ανοιξιάτικες ημέρες του Πάσχα χαρακτηρίζουν έντονα τα λιβάδια του νησιού που είναι γεμάτα από παπαρούνες και έντονα χρώματα.

6. Οι παραδοσιακές «Φουνάρες» για το κάψιμο του Ιούδα και των κακών πνευμάτων κρατάει έντονα μέχρι και τις ημέρες μας.

7. Τα τελευταία χρόνια το θέαμα την νύχτα της Ανάστασης στον Άγιο Νικόλαο είναι απολύτως φαντασμαγορικό.

8. Λίγα λεπτά πριν την Ανάσταση, οι εικόνες κατάνυξης γύρω από τις εκκλησίες δεν μπορεί να είναι πιο εντυπωσιακές.

9. Τα «αντικριστά» αρνιά είναι από τις πιο διαδεδομένες επιλογές στα περισσότερα χωριά του νησιού.

10. Με μεράκι και αγάπη ετοιμάζονται τα σκαλτσούνια με χόρτα από τις πιο έμπειρες μαγείρισσες της οικογένειας.

11. Το «Πάσχα των Νεκρών» αναβιώνει την Δευτέρα του Πάσχα σε ορισμένα χωριά της Κρήτης όπως στην Τύλισο.

Πάσχα
συνεχεια αναγνωσης

ΚΡΉΤΗ

10+1 φωτογραφίες από την Κρήτη που θα σου φέρουν τη μυρωδιά της Άνοιξης

Δημοσιεύτηκε

στις

από

88 Shares

Η Κρήτη λένε πως είναι ένας τόπος «ευλογημένος» και αυτό δεν είναι υπερβολή. Όσοι μένουν μόνιμα στο νησί και όσοι το έχουν επισκεφτεί αρκετές φορές σε διάφορες εποχές του χρόνου μπορούν να το επιβεβαιώσουν. Τόσο το Χειμώνα όσο και το καλοκαίρι, τα τοπία της Κρήτης είναι ανεπανάληπτα. Ωστόσο, η Άνοιξη είναι η εποχή που η φύση «οργιάζει» και δεν την χορταίνουμε όσες βόλτες και αν κάνουμε στο νησί! Έστω και αυτές τις περιορισμένες λόγω πανδημίας…

Γράφει ο Αντώνης Τσαλίκης για το Daynight.gr

Από την ανατολή στην δύση και από το βόρειο στο νότιο πέλαγος της Κρήτης, όποιος έχει διάθεση και ανάγκη για να έρθει πιο κοντά στη φύση, δεν θα έχει καμία δυσκολία στο να βρει το τοπίο που αναζητά.

Οροπέδια σαν ζωγραφιά, λουλούδια μέχρι εκεί που σχεδόν «αγγίζουν» τη θάλασσα και έντονα χρώματα που «ζωντανεύουν» τις αισθήσεις, όλα μαζί συνθέτουν το υπέροχο ανοιξιάτικο πρόσωπο του νησιού!

Παρακάτω, μετά από αναζήτηση με άκρως ανοιξιάτικη διάθεση, 10 συν μία φωτογραφίες γεμάτες ανοιξιάτικα τοπία και «άρωμα» Κρήτης…

1. Στους «χρυσαφένιους» αγρούς του νησιού.

2. Τα πρώτα άνθη της Άνοιξης στα ορεινά της Κρήτης.

3. «Πράσινο» παντού και ο ουρανός όλο και πιο καθαρός.

4. Ανοιξιάτικο ξημέρωμα στις βόρειες ακτές της Κρήτης.

5. Ανθισμένο τοπίο στο Λιμάνι Καβονησίου Κισσάμου

6. Πλάι στο κύμα, οι ακτές της Κρήτης σαν «ζωγραφιά»

7. Ιστορία, παράδοση και εικόνες άνοιξης σε μία φωτογραφία.

8. Ο Χειμώνας μένει πίσω και η Άνοιξη εμφανίζεται με όποιο τρόπο βρει.

9. Τα τελευταία σύννεφα του Χειμώνα πάνω από ένα καταπράσινο τόπο.

10. Ο καιρός στο Λουτρό «ανοίγει» και τα χρώματα «ζωηρεύουν».

10+1. Όλη η απλότητα της Κρητικής φυσικής ομορφιάς σε ένα «κλικ».

συνεχεια αναγνωσης

ΚΡΉΤΗ

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: Ο αγιογράφος από το Ηράκλειο που κατέκτησε τον κόσμο με το πινέλο του | ΦΩΤΟ

Δημοσιεύτηκε

στις

από

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος
224 Shares

Σαν σήμερα 7 Απριλίου του 1614, άφησε την τελευταία του πνοή ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος. Ο σπουδαίος ζωγράφος της Αναγέννησης, με καταγωγή από την Κρήτη, ο οποίος υπήρξε αναμφίβολα μία από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες της παγκόσμιας τέχνης. Έζησε και δούλεψε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του στην Ισπανία, εξ ου και το προσωνύμιο El Greco (Ο Έλληνας), με το το οποίο είναι, επίσης, γνωστός.

Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος γεννήθηκε το 1541 στον Χάνδακα (σημερινό Ηράκλειο) της Ενετοκρατούμενης Κρήτης, από εύπορους γονείς. Χωρίς να είναι γνωστά πολλά πράγματα για τους δασκάλους και την καλλιτεχνική μαθητεία του, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είχε τη δυνατότητα να σπουδάσει βυζαντινή ζωγραφική στη γενέτειρά του και να εξοικειωθεί με τη δυτική τέχνη.

Το 1567 ταξίδεψε στην Ιταλία και συγκεκριμένα στη Βενετία, όπου παρέμεινε επί τριετία και μαθήτευσε στα εργαστήρια των ζωγράφων Μπασάνο, Τιτσιάνο και Τιντορέντο, ενώ ζωγράφισε πίνακες, όπως «Ο Διωγμός των εμπόρων από το Ναό».

Το 1570 εγκατέλειψε τη Βενετία και πήγε να εργαστεί στη Ρώμη. Στην Αιώνια Πόλη διεύρυνε τον κύκλο των γνωριμιών του και απέκτησε τέτοια αυτοπεποίθηση για την τέχνη του, ώστε να υποστηρίξει ότι αν καταστρέφονταν οι τοιχογραφίες της «Καπέλα Σιξτίνα» που είχε ζωγραφίσει ο Μιχαήλ Άγγελος, θα μπορούσε αυτός να κάμει καλύτερες. Η παρατήρησή του αυτή θεωρήθηκε τότε βλασφημία και επιτάχυνε την απόφασή του να εγκαταλείψει τη Ρώμη και σε συνδυασμό με τις γνωριμίες του στον κύκλο των Ισπανών ευγενών της Ρώμης να εγκατασταθεί αρχικά στη Μαδρίτη (1576) και τον επόμενο χρόνο στο Τολέδο.

Στην ισπανική αυτή πόλη η καλλιτεχνική του παραγωγή έφθασε στην κορύφωσή της. Διακόσμησε με πίνακες τον ναό του Αγίου Δομηνίκου, το ανάκτορο του Εσκοριάλ και τη μητρόπολη του Τολέδου. Σπουδαίοι πίνακες του είναι η «Ανάληψη της Θεοτόκου», «Η Αγία Τριάδα», «Η Ανάσταση του Σωτήρος», «Το μαρτύριο του Χριστού», «Εσπόλιο» (σκηνή από τα πάθη του Χριστού), «Ο Λαοκόων» και «Η Πεντηκοστή».

Το 1578 είναι μια σημαντική χρονιά στη ζωή του Γκρέκο. Θα αποκτήσει το πρώτο και μοναδικό του παιδί, τον Χόρχε Μανουέλ, από τη σχέση του με τη δόνα Χερόνιμα δε λας Κουέβας, με την οποία θα ζήσει το υπόλοιπο του βίου του, αλλά δεν θα την παντρευτεί. Οι μελετητές του έργου του πιστεύουν ότι η δόνα Χερόνιμα εικονίζεται στην προσωπογραφία «Η κυρία με την ερμίνα».

Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος πέθανε στις 7 Απριλίου του 1614, σε ηλικία 73 ετών και τάφηκε στο ναό του Αγίου Δομήνικου στο Τολέδο.

Για πολλά χρόνια το όνομά του έμεινε στην αφάνεια και οι πίνακές του σε εκκλησίες και παλάτια της Ιταλίας και της Ισπανίας θεωρούνταν ως έργα κάποιου τρελού. Από τις αρχές του 20ου αιώνα το έργο του άρχισε να αναγνωρίζεται και σήμερα θεωρείται ένας από τους κορυφαίους εικαστικούς καλλιτέχνες όλων των εποχών, που επηρέασε ζωγράφους της μοντέρνας τέχνης, όπως ο Πάμπλο Πικάσο.

Πίνακες του Γκρέκο κοσμούν τα μεγαλύτερα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές και η αξία κάποιων από αυτούς είναι αμύθητη. Στη χώρα μας υπάρχουν έξι έργα του Θεοτοκόπουλου: «Ο Άγιος Λουκάς ζωγραφίζει την Παναγία» και «Η Προσκύνηση των Μάγων» (Μουσείο Μπενάκη), «Στέψη της Θεοτόκου» και «Η Συναυλία των Αγγέλων» (Εθνική Πινακοθήκη), «Βάπτιση του Χριστού» και «Άποψη του Όρους και της Μονής Σινά» (Ιστορικό Μουσείο Κρήτης).

 

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος
συνεχεια αναγνωσης
Διαφήμιση
Διαφήμιση SYNKA

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Copy link
Powered by Social Snap